Gisteren heb ik de T3 met 1900TD AAZ motor voor 't eerst gestart. De motor heb ik compleet gereviseerd (dus lagerschalen, zuigerveren etc.). Er zit een watergekoelde Garrett turbo op van een SB motor (Golf 2 GTD).
Toen er diesel in de pomp zat sloeg de motor aan en draaide eigenlijk perfect. Het olielampje ging branden en heb 'm direct uitgezet.
De aanvoerleidingen naar de turbo heb ik ietsjes los gezet, en daar zat druk. Evenals de retourleiding van de turbo. Ook heb ik de oliedruksensor gecontroleerd, en deze is ook in orde. De retour van de turbo had ik achterop het motorblok zitten.
Alles gecheckt, en nogmaals gestart. Toen ik iets gas gaf op de pomp, kwam er direct grijs/blauwe rook en een puf pure motorolie uit de uitlaat. Direct weer afgezet uiteraard
Uitlaat los gehaald en schoongemaakt, evenals de inlaatslang op de turbo. Turbo schoon geveegd en alles weer terug gemonteerd.
Ik bedacht me dat het misschien beter was om de retour van de turbo op de carterpan te monteren, mede omdat dat origineel ook is. Dat heb ik dus gedaan, maar dit maakt geen verschil. Het olielampje gaat gewoon weer branden, ik heb niet gewacht dat de motor weer olie eruit ging blaffen
Toen de motor uit stond kwam er een geluid uit de uitlaat, dat er ergens druk afgelaten werd.
Bij mijn wete wordt de turbo altijd toch als laatste gesmeerd? Dus zou er in het motorblok zelf ook smering moeten zijn (waar ik dus bang voor ben). Onder de kleppendeksel zit zo goed als geen olie.
De olieaanvoer van de turbo zit op de filterhouder, zoals onderstaand plaatje. Het enige is dat ik een "eigen gemaakte" slang heb laten persen met banjo aansluiting, maar dit moet geen verschil maken lijkt me.
De turbo kan de hoeveelheid olie niet verwerken, maar waarom?? En waarom zit er (waarschijnlijk) in de rest van de motor geen oliedruk?
Momenteel zit ik even out of options.
Iemand nog ideeën?