Over naam en historie zie mijn
intro-topic.
Wat kan ie en wat moet ie kunnen?
Ik wil van de zomer met caravan, passagiers en alles door Europa trekken. Toen het zo relaxt weer was in september ben ik als voorproefje twee weken in m'n eentje met caravan naar klein zwitserland geweest en dat ging maar net aan.. Onderweg flinke steile klimmetjes en dan maximaal 50 in z'n 3. das opzich niet zo erg want lorries gaan soms nog langzamer, maar ook in nederland als er een flink windje tegen staat soms niet harder dan 70 in z'n 4 kunnen is toch wel ongemakkelijk. Topsnelheid op de gps is trouwens 135km/h... (zonder caravan)
Op dit moment kan ie weinig meer want ik heb 'm opgeblazen
dacht ik.. Het is in iedergeval goed fout gegaan vanwege een lekkende waterpomp. hierdoor was al het water eruit gegaan en ik had het pas door toen er geen vermogen meer was omdat ik al weken met een lekkend KVS-tankje reed en het knipperende lampje niet zo serieus meer nam
Toen stond ik dus aan de kant van de weg en hij wou niet meer starten. Motor gloeiend heet natuurlijk, ik water eroverheen gooien. er was zelfs olie via het peilstokkanaal eruit gespoten.. Foutje bedankt:
Water liep er direct weer uit via de waterpomp:
Dus nu staat ie zo:
Opzich wel chill sleutelen. zit ook nog een oliedrukpomp waarmee ik de motor op kan tillen.. Ik heb tot half maart de tijd om 'm eens flink onder handen te nemen. Ik heb erover nagedacht om een andere sterkere motor erin te zetten, en misschien doe ik dat nog wel ook maar ik wil sowieso deze reviseren dus dat eerst..
Distributieriem is in 2008 nog vervangen en heb ik nog wel een tijdje vertrouwen in:
Verder:
- Identieficatienr zegt het is een modelletje 1986 gemaakt in Duitsland
- Motorcode: ME
- Versnellingsbakcode: 4S
Motorcode kan ik trouwens vaag genoeg niet terugvinden. Het is een 1.6 zonder turbo, dus de motorcode moet ME zijn. Maar de eerste twee letters van het motornr zijn JP..?
Probleempjes:- Sluitringetje 4e cylinder slecht (denk ik):
- Startmotor maakt raar geluid zodra je het contact loslaat (kggggggg zoiets )
- Koppeling gaat vooral koud lastig in z'n 2 (kut bij aanduwen)
- Verwarming werkt nauwelijks
- Na lange ritten / meerdere uren rijden weigert ie soms te starten wat altijd even spannend is. geeft echt geen kick meer, maar na 5 minuutjes afkoelen alles weer als normaal..
Voorlopig plan van aanpak:- Waterpomp vervangen en testrondje maken
- Controleren of / zorgen dat cilinderkop ok is
Daarna:
- Motor eruit
- Motorruimte schoonmaken / schuren / ontroesten / behandelen
- Motor(onderdelen) schoonmaken / ontroesten / behandelen
- KVS-leidingen schoonmaken en behandelen
- Startmotor vervangen
- Dynamo reviseren (lagers vervangen?)
Etc.. zoveel mogelijk essentiele dingen en dingen die lastig te doen zijn zonder garage eerst ff voordat ie half maart weer van z'n plek moet
Suggesties wat gelijk nog meer te doen welkom..
Oh, als laatste wat is er al gedaan:
- Olie en oliefilter vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Kleppen van de verwarming opnieuw van foam voorzien
En ben nu dus bezig een nieuwe waterpomp erin te zetten..