08-02-2012, 09:38
|
VW Enthousiast
|
|
|
|
Hou er ook rekening mee dat er 2 versies zijn van de T5 . (en dan bedoel ik NIET de T5GP)
De oorspronkelijke versie vd T5 was er van 2003 tot +/- halverwege 2007
De update versie van de T5 is er gekomen vanaf de tweede helft van 2007
Uiterlijk is er niks aan gewijzigd , onderhuids wel .
De motoren zijn toen "vernieuwd" , en hebben toch wel nogal wat wijzigingen ondergaan , en zijn toen ook wel verbeterd tegenover de eerste versies. (dit zijn de versies die af fabriek een DPF hebben , en waterkoeling op de EGR)
De "update" versie is beter geworden , maar nog steeds niet zo betrouwbaar als een T4 .
Ik rijd zelf ook een T5 (10/2007) (is reeds mijn tweede T5) , en ik heb ook meerdere T4's lopen .
Mijn T5 is een 130PK versie , manueel geschakeld , en diegene die zegt dat die motoren geen trekkracht hebben , die mag met mijn T5 eens meerijden .
Ik gebruik mijn T5 heel veel om (zware) aanhangers te trekken , en daar heeft hij totaal geen moeite mee , het ESP grijpt heel vaak in bij het optrekken wegens het hoge koppel .
-Na 130.000km heb ik bij mijn T5 net de koppeling + 2massavliegwiel vervangen (dat komt vooral door het trekken vd de zware aanhangers)
-En de rechter aandrijfas vervangen . (Het is de vertanding aan de binnenzijde die uitslijt omdat deze "droog" loopt . Er is nu ook een "heavy duty" (aftermarket) uitvoering verkrijgbaar om dit te verhelpen)
-De automatische regeneratie van het DPF gebeurt wel vaak vind ik (ongeveer 1x per tank)
-Automaatbak moet je zowieso laten voor wat het is , zowel bij de T4 als de T5 : ze gaan allemaal kapot . Diegenen die 200.000km halen zonder schade zijn zeldzaam.
Het voordeel van een T5 tegenover een T4 is voor mij het hogere sleepvermogen (2500kg bij de T5 tegenover 1820-2000kg bij de T4) .
Het voordeel van een T4 tegenover een T5 : T4 rijd prettiger en is betrouwbaarder (4-500.000km is totaal geen probleem voor de TDI's)
VW T4 2.5 TDI California Generation 151PK
VW T4 2.5TDI werkpaard
VW T4's : Breaking for parts
VW T3 doka Syncro- offroad editie
VW T2 early bay '69
|