View Single Post
  #1  
Old 15-01-2012, 16:07
Ruud_mk1's Avatar
Ruud_mk1 Ruud_mk1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 274
Default Ruud's Fire & Ice VR6 project

Ik heb in oktober 2011 een Fire and Ice gekocht, een 1.8i van 1991. Op zich qua carrosserie en details een hele leuke basis, maar wel een auto met veel achterstallig onderhoud. Er is de laatste jaren duidelijk niet op gepast, en de vorige eigenaar had er wat smakeloze 'extra's' op gemonteerd.





De plannen waren al snel klaar;
-Originele grille erin, originele koplampen en achterlichten erin, originele ruitenwissers er terug op en nog wat kleine puntjes
-VR6 inbouwen
-Compleet 5x100 eronder
-Mooi setje velgen erbij zoeken in de trend van 3-delig
-Nieuwe schroefset eronder
-Naar de spuiter voor een kras op de deur en een beschadiging en roestplek onder het achterlicht

Eenmaal thuis de auto op de brug gezet en rustig begonnen met demonteren van de motor. Hier de oude RP-motor nog in de vieze en hier en daar roestige motorruimte




(motor is wel gezond, is te koop voor de liefhebber)

Paar weken later een complete donor weten te kopen, een Golf VR6 van '92 dus nog met rotorontsteking. Dit betrof technisch nog een hele goeie auto, maar wielkasten en bodem waren ganz rot



Ik heb het blok compleet met subframe op een tafel gezet en losgedraaid, toen de auto omhoog en dit is wat overbleef..




Het hele pakket gestript heb ik gestript. Hierbij gelijk maar wat versleten onderdelen zoals fuseekogels en een paar draagarmrubbers vervangen en de remklauwen voor een opknapbeurtje gegeven. De blokken en schijven voorzijde zijn nog niet zo oud, dus deze hoefden nog niet vervangen. Achter waren de remmen behoorlijk versleten dus meteen vervangen voor een nieuw setje oud oude voorraad (vandaar wat lichte vliegroest).Ook hier de remklauwen uit elkaar gehaald en gespoten. De zwarte beschermplaat erachter ook gelijk maar even zwart gespoten. Ik heb een GTI-achteras gebruikt (zat al onder de mk2) met 5x100 astappen en nieuwe wiellagers.

Omdat de motorruimte nu toch helemaal leeg was kon ik mooi de hogedrukspuit er doorheen halen. De balken en vooral de accubak waren redelijk roestig, dus deze gelijk maar even kaalgehaald, behandeld en in de originele kleur gespoten. De rembekrachtiger en wat losse onderdeeltjes waren ook niet perfect dus ook deze netjes behandeld en in de hoogglans zwart. Vervolgens het subframe met de remmen en 5x100 er weer onder. Hier inmiddels ook al met de dikkere hoofdremcilinder maar nog met de oude schroefset die nog vervangen wordt.






Heb het blok volledig gestript en het onderblok weer even in de zwarte industrielak gezet. In december heb ik m'n verlanglijstje naar MJM Autohaus gestuurd, ik verwacht dat deze volgende week of de week daarop binnen zijn. Wat er (voornamelijk preventief) vervangen wordt: pakkingset voor het onderblok, pakkingset voor in/uitlaatspruitstuk, nieuwe koppaking, koppakking, kettingset met spanners en geleiders, multiriem met spanner, nieuwe kopbouten, waterpomp, kunststof koelpijp, thermostaat en koppelingset. Als de kop er weer op zit kan ik de motor weer ophangen en dan kan ik het carter aanpakken.




Weer op z'n wielen:



Tot zover..als de onderdelen binnen zijn hoop ik weer wat vordering te maken.
__________________
'01 Seat Cordoba Cupra 20vt daily
'91 mk2 Fire&Ice VR6 project
Reply With Quote