27-02-2005, 11:26
|
VW Enthousiast
|
|
|
|
Ik weet ook nog goed de eerste keer dat ik met co2 begon. Nog nooit gelast en toch is het best goed gekomen dacht ik en als ik het zelfs kan leren dan...Mijn ervaring met co2 is wel dat je met 380 makkelijker last dan met 220. De eerste jaren stonden we hier met een 220 apparaat en daarna een nieuwe cebora 190 op 380 en dit was echt een wereld van verschil.
alleen ben ik helaas nooit tevreden en nu ik het co2 goed onder de knie heb ga ik over stappen op koper selicium lassen omdat dit in mijn ogen toch de toekomst is op plaatwerk gebied. 2 kleine dalen heeft het wel je begint weer van voor af aan dus morgen op cursus en het apparaat kost bijna 3500 euro maar dan heb je ook wat een digitaal monster met toekomst waarmee je zo verschrikkelijk mooi kan lassen en dan zelfs ook nog aluminium. Grote voordeel van deze methode vind ik dat je ipv 2000 nog geen 900 graden in je materiaal brengt. Je nog niet een 3e van de slijptijd gebruikt. En je de zogenaamde zinklaag op het plaatwerk in tact laat dus daar waar je niet meer bij kunt voor afwerking laat je iets beters achter dan bij co2.
Voor wie deze methode eens wilt zien of zomaar eens wilt proberen kom gerust eens langs op een zaterdag.
Sjef
|