View Single Post
  #13  
Old 22-11-2011, 12:41
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Quote:
Originally Posted by MellyVille - USLights.nl
Hoe stel je 'm dan af zonder dat punt?

En als je de ontsteking eens gewoon 10 graden later zet, is het dan beter (bij wijze van test)? Bougiekabelvolgorde in orde ?


Nu heb ik 'm afgesteld met behulp van de kerf in de krukaspoulie. Stroboscooplamp aansluiten op bougiekabel 1e cilinder, vacuumvervroeger los trekken en afdoppen. En dan het kerfje gelijk stellen met het merkteken op de onderste helft van de distributiedeksel. Hierbij gebruik je het achterste (verst weg van de voorbumper) merkteken, dat het ontstekingstijdstip aangeeft.

Contacthoek heb ik (grof) gecontroleerd dmv een testlampje aan de klem van de condensator, andere klem aan massa, motor draaien tot het lampje net aan gaat, stand aftekenen op ontstekingshuis, motor draaien tot het lampje net uit gaat, weer aftekenen, vervolgens omtrek meten van ontstekingshuis (A), dan afstand meten tussen 2 aftekenpunten (B), vervolgens 360 delen door A en vermenigvuldigen met B dan kom ik uit op 46 graden... Daar de afstelwaarde 47 +- 3 is concludeer ik hieruit dat ik in ieder geval heel aardig in de buurt zit.

En als ik de ontsteking een stuk later zet, loopt ie aanzienlijk beter. Maar staat ie niet goed....

Mijn volgende stap is eerst een flink stuk (proberen) te rijden, en dan de bougies bekijken.
Reply With Quote