Had ik eerst ook hoor
Niet dom voelen, die vraagbaak gewoon een paar keer lezen en je kunt meepraten.
Een elektronische ontsteking heeft in principe geen contactpuntjes, heb mijn mechanische ontsteking (met contactpuntjes dus) net vervangen voor een met een hall sensor. Dat is een sensor die de contactpuntjes vervangt en samenwerkt met een transistormodule, noemen ze ook wel het schakelapparaat.
Moet er zelf nog even nieuwe bekabeling voor maken, denk dat ik er dan ook een paar lampjes (leds) op maak zodat ik kan zien of de hall sensor en de bobine goed werken.
Elektronische ontsteking kan ook prima op een carburateur, is niets anders dan mechanische ontsteking maar dan elektrisch. Heeft ook geen motormanagement ofzo nodig.
Heb de mijne vervangen voor elektronische omdat mijn contactpuntjes telkens inbrandden, ondanks dat de condensator goed was. (die blust de vonk op de contactpunten)
Je kunt misschien even een klein lampje over je bobine plaatsen, zodat je kunt zien of veranderingen die je doet nut hebben.
Met een multimeter kun je ook je contacpuntjes aardig doormeten, maar weet nu niet of je elektronische of mechanische ontsteking hebt omdat je het ook over een ontstekingsmodule hebt...