De update:
De afstelling van het blok was niet zo goed gedaan als dat ik dacht, ondanks dat hij al heerlijk reed op stationair soms na.
Bij een kwart gas ongeveer begon hij al wat te pingelen, en dat hebben we verholpen door de ontsteking wat vroeger te zetten.
Wat met sproeiers geprobeerd en gespeeld, en toen liep ie weer goed soepel, maar hij kreeg niet het vermogen wat je zou moeten verwachten van een dergelijk getuned blok.
Dus wouden we de distributiekap eraf halen, en eens kijken naar de niokkenas. Echter, de grote schroef (inbus) die de kap onderaan vasthoudt draaide door, en kwam niet los, dus is waarschijnlijk een beetje dol.
Vanuit het olievulgat kon hij al zien dat het zeer waarschijnlijk wel een hele lekkere pittige nokkenas is, maar welke, hoeveel graden, verstelbaar of niet e.d. is nog niet bekend.
Hij blijft dus even overnachten, om naar een goede oplossing te zoeken zonder wat te slopen. Als hij weer klaar is (zal misschien morgen al zijn, en anders zal het vast niet al te lang zijn, ik word iig op de hoogte gehouden) zal hij naar vermoeden dus nog een stuk meer vermogen hebben, en meteen een stuk beter rijden.
Ik ben er wel van overtuigd dat hij in goede handen is, dus maak me geen zorgen! Beter dat het nu meteen goed is, dan dat ik in een half jaar verplicht aan de motorswap moet