29-09-2011, 16:01
|
VW Fanatic
|
|
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
|
|
Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ
I.v.m. olielekkage ga ik binnenkort met de distributieriem bezig en o.a. de krukaskeerring vervangen. Het gaat om een NZ.
Ik heb de motor al even doorgedraaid om de merktekens te bekijken, en die kloppen precies: kerf krukas op BDP (O) - dan staat punt op nokkenaswiel ook bij merkteken op de kap. Hier moet het volgens het boek staan om de riem eraf te halen en te vervangen.
Maar nu lijkt het mij verstandig ook de nokkenaskeerring mee te nemen want die zweet ook wel wat. Ik zag de waarschuwing dat de krukas dan juist van BDP af moet om de boel niet te beschadigen als de nokkenas draait. Dat die wat gaat draaien kom je denk ik niet onderuit omdat je hem moeilijker tegen kan houden dan de krukas (schroevendraaier in starterkrans).
Hoever moet ik nu de krukas wegdraaien, m.a.w. hoeveel speling heb je voordat je andere kleppen beschadigt? En kan je wel gewoon voor- en achteruit draaien en later gelijkzetten (zolang je geen hele slagen ronddraait)?
Ik hoor het graag!
Johan
|