View Single Post
Old 01-08-2011, 20:45
babs babs is offline
Forum Newbee

Ik heb vanavond het dimlicht vervangen van mijn 6n2 polo. Voor de eerste keer was dat wel een karweitje. Complicatie was dat de verkoper van Halfords me een verkeerd lampje aan verkocht had (stadslicht ipv dimlicht) waardoor ik tussendoor nog naar de Gamma moest. Ik heb beneden een kleine handleiding bijgevoegd voor toekomstige klussers. Ik heb zelf ook nog twee vraagjes:

1. Ik heb aan een kant het bovenste stuk van het plastic handeltje van de knipperlampkap afgebroken (i.e. onderdeel 14). Ik heb het wel voor elkaar gekregen het hendeltje naar beneden te duwen, dus de kap blijft op zijn plek zitten maar het is voor de volgende keer zeer lastig om hem weer omhoog te krijgen. Weet iemand of ik dit onderdeel ergens los kan bestellen.
2. Weer die knipperlampkap: er zitten twee plastic schuifjes zodat je hem makkelijk op zijn plek kan duwen. Deze was bij mij aan een kant afgebroken. Kan volgens mij geen kwaad toch? De hendeltjes houden de kap goed op zijn plaats.

Hier volgt een kleine handleiding
1. Begin met het losschoeven van de bumper. De schoeven zitten op de volgende plekken:
a. Er zitten vijf schroeven aan de voorkant van iedere wielkap. Vier in de richting van de ronding en een gedraaid (die steekt recht omhoog). Als je een wat grote schroevendraaier hebt is het handig om je wiel van je auto te draaien voordat je er goed bijkunt.
b. Er zit een schroef achter de grilletjes/kappen waar normaal de mistlamp zit. Om bij deze schroef te kunnen moet je eerst deze kapjes verwijderen. Die zitten met een schroef vast aan de zijkant.
c. Er zitten vier schroeven aan de bovenkant van de gril. Motorkap mag daarvoor open.
d1. Er zit een schroef onder de knipperlampkap. De knipperlampkap verwijder je als volgt:
d2. Er zit een plastic hendeltje naast de koplampkap (onderdeel 14 op de kaart hierboven). Draai je topje van dit hendeltje en kwartslag en trek hem omhoog. Hier heb je eventueel een tangetje voor nodig (had ik in ieder geval wel).
d3. Trek de knipperlampkast naar voren. Pas een beetje op wat er zitten twee breekbare klemmetjes die de koplamp op zijn plaats houden.
e. Als je bovenstaande schroeven verwijdert hebt kun je de bumper naar voren trekken. Hij blijft een beetje hangen.
2.Je kunt nu de koplampkap losschroeven. Er zit een schroef aan de bovenkant en twee aan de onderkant (de bumper zat voor deze schroeven). Als je de kap lost hebt kun je overal makkelijk bij. Verwijder de zwarte kapjes (onderdeel 3) aan de achterkant door de beugel opzij te schuiven zodat je bij de lampjes kunt.

Als je een beetje handig bent zou je het binnen 10-15 minuten uit elkaar moeten krijgen.

Tips voor het inbouwen
1. Zorg dat je de beugels van de zwarte kapjes goed zitten als je hem in elkaar zet. Ik kwam erachter dat de beugels los zaten toen ik de bumper er alweer bijna op had.
2. De plastic hendeltjes van de knipperlampkappen zijn een kriem. Als je ze naar beneden drukt kunnen ze afbreken, tenzij je je hand aan de onderkant er tegenaan duwt. Hiervoor is het weer handig als je de zwarte kapjes er nog niet op hebt.
Reply With Quote