Ow wat een heerlijke discussie dit!
@4rings: bedankt voor jouw posts, nu hoef ik het niet meer te onderbouwen
@Marcski:
Dit is gezichtsbedrog... De aluminiumplaat bedekt de boven en ondertanks van de radiateur, de fans beslaan bijna het totale oppervlak van het koelblok. Deze plaat zweeft ook ruim 1.7 cm boven het koelblok (net als de fanshroud aan de andere kant), en is afgeseald aan alle zijkanten met rubberenstrips. Wat 4rings al aangaf, ik wil de boel echt geforceerd koelen met behulp van deze shrouds. Ik merkte bij langere stukken dat het onder de 'motorkap' knap heet wordt en dat de fans de warme motorlucht circuleerde door de radiateur heen... niet goed dus.
@Audi1981: ik ben idd koellucht van achter naar voor aan het blazen, dus tegen de rijwind in.
![Big Grin](http://volksforum.com/forum/images/smilies/biggrin.gif)
Even mijn motivatie:
A: rijwind komt niet in mijn motorruim, zeker niet nu ik de voorkant nog een 2 cm omlaag geschroefd heb. Ik heb dit getest samen met een maatje van mij, hij sturen en ik achterin de bak. Heb toen een simpel velletje A4 papier gepakt en tijdens het rijden (we reden circa 50 kmpu) het papier op verschillende plaatsen in de motorruimte vast gehouden, om te zien of dat er rijwind werd opgepikt. Helaas praktisch niets, behalve als ik het velletje papier ter hoogte van de straat hield. Er was eerder sprake van een soort werveling, want het papiertje wapperde alle kanten op, dus zeer ongecontroleerd en dus ongeschikt om als rijwind te fungeren.
B: ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar als je in een auto kijkt waar de motor wel voorin hangt dan is het heel normaal dat de radiateur voor de motor hangt. Door de rijwind wordt de motor ook omspoelt met warme lucht...
C: dat klopt en geniet zeker niet mijn voorkeur, maar ik vind het zonde om mijn motorklep helemaal te verpesten en om nu zonder motorklep te rijden vind ik al helemaal geen gezicht.
De 3 reden van de shrouds is heel simpel en hopelijk heel doeltreffend:
1. warmte van de motor & uitlaat zoveel mogelijk bij het koeloppervlak vandaag houden
2. gerichter koelen, de wervelingen in de motorruimte van de zgn. rijwind elimineren
3. steentjes die door mijn achterwielen in de motorruimte worden gelanceerd bij het koeloppervlak weghouden.