http://www.nnbh.com/ltsearch.php?words=schadeherstellen
Maar schuren leer je niet uit een boek.. gewoon mee beginnen dan merk je vanzelf wat je wel en wat je niet kunt...
In de praktijk gebeurt het vaak zo:
Auto komt binnen -> wassen / ontvetten.
Auto gaat naar de plaatwerkerij, daar wordt de auto gedemonteerd / rechtgetrokken / gelast / uitgedeukt.
Auto gaat naar de voorbewerking, daar wordt de auto ontvet en geschuurd.
Gelaste delen zijn vaak met een slijptol van lak ontdaan, dus ga je daar eerst een overgang in schuren met korrel 80/120 (niet te warm laten worden) en dan uitschuren met 280 ofzo.
Nu goed voelen hoe het plaatwerk loopt en dan bedenken hoe de holte opgevuld moet worden of de bult teruggebracht moet worden (met een hamer dus...). Dan plamuur aanmaken, met plamuurmes aanbrengen, hoe rechter overeind je het mes houdt hoe minder plamuur er op de plek komt, dus heb je een gedeelte met een deuk smeer je daar plamuur op met een variatie van de stand van je mes.
Probeer de originele vorm zo goed mogelijk aan te houden en niet teveel plamuur te smeren. Dit om 2 redenen...
- teveel plamuur betekent veel schuren, en veel schuren wekt warmte op waardoor je plaatmateriaal verzwakt kan worden, en
- schuren kan leuk zijn, maar met mate
De plamuur wordt na het aanbrengen meestal met 80/120 in de goede basisvorm geschuurd, waarna met 180/280 de grootste schuurkrassen weggeschuurd worden, en de omliggende plek uitgeschuurd wordt met 280/320/400 ofzo... controle wordt gedaan door veel te voelen, en af en toe wat zwarte poeder aan te brengen om daarmee met "het heilig oog" te controleren.
Dan wordt de auto afgeplakt, en wordt er een primerlaag aangebracht.. die bestaat meestal uit een roestwerend materiaal die eerst over het kale metaal wordt gespoten en daarna een primer. Die primer is ervoor om een opbouwende laag te maken voor de aflak, waarin onregelmatigheden van het plamuren nog uitgevlakt kunnen worden...
Schuren van de primer gebeurt meestal in een setje van 280/320/400 droog, en met een natsysteem weet ik het zo even niet maar ik kan me iets voorstellen van rond de 300/400/800/1000 nat... (de meeste bedrijven die ik ken gebruiken voor normale productie een droog systeem).
Dan wordt de auto weer ontvet en afgeplakt waarna de auto naar de spuitcabine gaat, waar de spuiter de auto verder afplakt, nog eens ontvet en met een kleefdoek afdoet, waarna de auto wordt gespoten.
Wat is nu het belangrijkste voor het schuren samengevat in een aantal punten?
1. Voelen, das echt het belangrijkste zonder dit weet je niet wat je aan het doen bent (zeker in het begin, iemand met ervaring kan natuurlijk al een gedeelte op routine doen, maar ook die moet nog goed voelen).
2. Niet teveel schuren (houdt de warmte uit het materiaal en je wilt gewoon zo min mogelijk werk hebben aan schuren).
3. Netjes werken en tussen alle gangen door zorgen dat je werk vetvrij is en blijft.
Het poces zelf is vrij snel door te hebben (de verschillende soorten van schuurpapier / schuurmiddelen gebruiken), het smeren van plamuur komt ook vrij snel.. en het schuren is een kwestie van ervaring en er gevoel voor hebben....
Komt vast wel goed