OK, paars/wit draadje gevonden. Zit helaas niet vanaf de stekker onder het dashboard naar de ecu. bij mijn sloop tdi wel. aangezien mijn huidige golf ook al andere kabelboom gebreken heeft en het een en ander niet klopt (zie in een andere thread van mij), heb ik besloten de originele 1Z kabelboom van de sloop tdi in te bouwen. Dan is de bedrading in ieder geval weer origineel.
heb het volgende rare fenomeen ontdekt.
op
http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm staat beschreven hoe je extra functies in je dashboard uit kan lezen. onder andere ook het wegdraaigetal (wegstreckenzahl). dit heb ik dus gedaan en lees "3838" op het display af. volgens de tabel op dezelfde website kan dit bij een 1Z niet.
op
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_III kan ik zien dat de gti, waar ik mijn instrumentenpaneel met MFA uit heb gebouwd, motorcode 2E of ADY zou kunnen hebben. (was volgens mij een 8V, bouwjaar 1994).
volgens de tabel op de eerdere site zou die dan een WSZ van 3838 c.q. 3862 hebben.
nu zijn er meer mogelijkheden:
1. de extra uitleesfunctie op het instrumentenpaneel leest alleen de waarde uit zichzelf in plaats van wat hij ontvangt vanuit de snelheidssensor
2. het WSZ wordt niet door de snelheidssensor gegenereerd maar de berekening vindt in het instrumentenpaneel plaats (wat ik best raar zou vinden)
3. de informatie op
http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm klopt niet en heeft een 1Z inderdaad een WSZ van 3838. Dan zou mijn snelheidsmeter moeten kloppen als de sloop GTI een 2E was.