View Single Post
  #144  
Old 19-06-2011, 17:29
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Na het lezen van deze thread, wilde ik toch even reageren.

Momenteel zijn de 2 (wereld) snelste VW straatlegale sprinters voorzien van de 1.8T motor. Deze ken ik toevallig omdat deze klant van mij, en ik heb hier de 4MOTION aandrijflijn voor klaar gemaakt. De snelste voor wat ik weet is een griek (Georgios) met een 800pk sterke 1.8T emt 2.0TFSI krukas en GT40 turbo, Qauife dogbox en 4MOTION en rijd 9.7sec op de 400m.
http://www.youtube.com/watch?v=9PZ4...feature=related

De tweede is een mk1 van AK-Bodykraft en is ook een 1.8T met Qauife dogbox en 4MOTION en heeft inmiddels 9.89sec gereden op de 400m
http://www.youtube.com/watch?v=k9gFJjOCPxc

Wat ik wil proberen uit te leggen is dat alleen pkaas niet voldoende is. Het is logische dat een 4cyl met 800pk is in staat om snellere tijden neer te zetten dan een V8 met het zelfde vermogen. Dit omdat er veel minder inwendige wrijving is, en hierdoor de motor sneller in toeren kan klimmen en met een groter toerenberijk. Daarnaast zijn er genoeg mensen die veel pkaas uit een motor kunnen halen, maar er zit veel meer achter als: versnellingsbak (overbrenging) tractie, koppel enz. Het is de kunst om alles perfect op mekaar af te stemmen om zo snelle tijden neer tekunnen zetten. Een b.v. v8 wat veel vermogen heeft op een kort toerenberijk zal een keer meer schakelen moeten, en dat scheelt weer een seconde, om maar 1 voorbeeld te noemen. De Dragracers rijden met een V8 met 2000+pk en een bak met maar 3 versnellingen. Je kan wel raden hoeveel kracht er op deze bak komt te staan als je met heel veel vermogen met zulke lange versnellingen gaat sprinten.

DMV ander zuigers, drijfstangen en een grote turbo kan iedereen veel vermogen uit zijn motor halen, maar ik probeer alleen maar uit te leggen hoe moeilijk het is om een goede sprinter te bouwen.

Carlo zijn nieuwe motor zit momenteel over de 800pk en is echt een Nederlander Zijn tijden willen niet omdat een goede bak en aandrijflijn heel veel geld kost, maar wel heel belangrijk zijn voor goede tijden.

Ik ben momenteel druk bezig met de nieuwe 2.5 5-cilinder omdat deze alle eigenschappen heeft van de 4 cyl, maar toch met 1 extra cilinder en meer inhoud. Iedereen zo zijn eigen mening natuurlijk, maar dit is de mijne

Een Audi V8 kan werken omdat je meer cilinders en inhoud hebt, maar je zal er heel veel vermogen uit moeten halen, en nog heel druk zijn om alles perfect op elkaar afgestemd te krijgen om sneller te zijn dan het geen wat al rond rijd denk ik.
Reply With Quote