Thread: Startprobleem
View Single Post
  #8  
Old 19-04-2011, 20:08
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

een accu is volgeladen op ongeveer 12,6V.
als die onder de 11V zit is die LEEG en waarschijnlijk kapot. een loodaccu mag namelijk niet volledig ontladen worden.

als de auto draait moet je rond de 14V hebben. om je laadsysteem te controleren kan je dan de lichten een aanzetten. de spanning mag niet meer dan 0,3V zakken (als je dus 14,0V had zonder lichten, moet je minstens 13,7V overhouden met de lichten aan).
je kan dan nog eens wat extra verbruikers aanzetten zoals de aanjager van de verwarming, achteruitverwarming, stoplichten, mislicht, radio.

als je laadspanning op 12,5V komt laad de accu al niet meer bij, gaat die onder de 12,5V dan trek je de accu leeg al rijdend.

hoe heb je trouwens de auto gestart in de stalplaats? als het gewoon op de accu was, dan is deze niet kapot. ik heb ook autos staan die een heel jaar niet rijden of draaien en toch direct starten.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote