View Single Post
  #1  
Old 14-04-2011, 17:37
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default Inspuitmoment Golf 2 Turbo Diesel.

Na het lezen van de technische uitleg, gemaakt door Stijn over het afstellen van de inspuitpomp op de golf diesels met mechanische pomp,
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854
die overigens zeer netjes is zit ik nog met een paar vraagjes:

In het bovengenoemde topic staat:

Testwaarden:
Diesel 0,78-0,88mm
Turbodiesel 0,86-0,97mm

Afstelwaarden:
Diesel 0,86 +- 0,02mm
Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm

ECHTER; volgens mijn " Bijbel" , Vraagbaak golf/jetta Dieselmodellen 1983-1992, door P.H. Olving staat het volgende:

Testwaarden:
Boschpomp op RA motor: 0,93 - 1,07
Boschpomp op SB motor: 0,83 - 0,97
Boschpomp op 1V motor: 0,93 - 1,07
CAV-pomp: 0.83 - 0,97

Afstelwaarden:
Boschpomp op RA motor: 1,00 +/- 0,02
Boschpomp op SB motor: 0,90 +/- 0,02
Boschpomp op 1V motor: 1,00 +/- 0,02
CAV-pomp: 0,90 +/- 0,02

Ikzelf ben in het bezit van een golf 2 uitgerust met SB-motor met Bosch-pomp, dus zou ik het inspuitmoment volgens mijn gegevens op 0,90 moeten afstellen. Volgens de gegevens van Stijn op 0,95.

Vraag 1: Welke informatie is juist?
Vraag 2: Wat zijn de gevolgen van iets vroeger afstellen en van iets later afstellen?
Vraag 3: Sommige mensen zeggen dat ze hem " op 1,00" afstellen zodat ie lekker zuinig is, gaat dit ook op voor de SB motor?
Vraag 4: Zouden de originele inspuitmomenten niet iets vroeger of later moeten omdat de diesel nu wellicht van betere kwaliteit is dan 18 a 20 jaar geleden
Vraag 5: Wat zijn de waarden in de Bentley-manual?
Reply With Quote