04-03-2011, 18:59
|
|
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
|
|
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
|
|
Quote:
Originally Posted by joostvw
ik reed met mijn 1.6 (EZ) 3traps automaat tussen de 1 op 8 en 1 op 10 (afhankelijk van het rijgedrag.
heb er ooit een discussie over gehad met een monteur omdat ik hem erg onzuinig vond en die zij dat hij met 5bak dan tussen de 1 op 10 en 1 op 12 moet kunnen halen.
maar zoals je hier al leest: het is erg afhankelijk van je rijgedrag. als maakt zo'n 3traps bak met 120/130 km/h wel erg veel toeren vergeleken met een 5 bak. dus het moet wel verschil maken.
heb nu een 4bak 1.3 waar ik met rustig rijden 1 op 13 haal.
nu in de winter en minder rustig rijgedrag haal ik maar 1 op 10.
mijn ervaring is dus dat de 1.3 en 1.6 niet veel met elkaar schelen, en als ik dus nog een benzine zou kopen dat gewoon een 1.8 of 2.0 word (als toch alles onzuinig is )
|
Tenzij je weer 'n 1.3 met injectie hebt met een 5-bak er aan.
Dat ging weer wel zuinig.
De minst zuinige tot nu toe was de 1.6 met 3-traps auto-bak, daarna de handgeschakelde versie. Zelfs de 16v was nog vele malen zuiniger dan de 1.6.
Enige probleem daarmee is dan wel weer dat ie uitnodigd om een beetje anders te gaan rijden, en je verbruik net zo goed weer omhoog gaat. Maar dan heb je tenminste wel plezier in 't autorijden.
De 1.8i RP motor met 5-bak was echt super. Lekker veel pit en heel erg zuinig vergeleken met veel andere mk2 blokjes. Zelfs in de Passat was een soortgelijk blok nog zuiniger dan de 1.6 carb.
Voordeel van de 1.6 met carb, is dat die carburateur zoveel problemen geeft dat de auto het merendeel van de tijd langs de kant staat, wat ook wel weer heel zuinig is.
|