Leuk! Eindelijk eens echte informatie ipv '123 roels' enzo :p
Wie van onze volksrepairs vrienden heeft dit eigenlijk geschreven (afgezien van regisseur De Gier
![Rolleyes](http://www.volksforum.com/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
??
Anyway, ik ben blij dat er aan een 'groot' bezwaar tegemoet gekomen gaat worden voor de meer getunde motorenliefhebbers onder ons: het kunnen instellen/aanpassen van de vervroegingscurve. Dat is een van de grote voordelen van bv een Mallory ontsteking. Daar moet het mechanisch, dus als deze het electronisch kan in combinatie met een meting van de belasting (de extra vacuumvervroeging) voor (ook) straatgebruik, wordt zelfs ik nog bijna enthousiast
Overigens is de electronische 'T3 transporter' ontsteking superstabiel en is het geen kwestie van een grotere vonk bij een nog even onzeker ontstekingstijdstip. De stroboscoop geeft hier een heel duidelijk 'bewijs' voor. Ik denk dat de Hall gever, schakelmodule en 40kV bobine van de T3 ontsteking de zekerheid geven dat zowel op het exacte tijdstip als een fors grotere vonk gegeven wordt. Ik heb toch liever én én dan of of in mijn 'pacemaker'
Kunnen we er binnenkort wellicht ook een 40 kV bobine aan de 123 hangen? Dat zou mooi zijn. Want De Gier zal dan ook wel weten dat de standaard bobines, zelfs de Bosch blauwe (ook daar zijn 5 soorten van met diverse kwaliteiten!) ook niet altijd een optimale vonk verzorgen vooral niet als de toeren hoger worden, zelfs niet met electonisch aansturing en 15kV blijft 15kV, waarbij bij hogere toeren dit al snel véél minder wordt...
Zeker als je op lpg rijdt (zoals ik) is een fors betere vonk ook een voordeel bij lage toeren. LPG heeft namelijk meer moeite om te ontbranden dan een benzinemengsel. (Daarom heeft lpg ook zo'n idioot hoog octaangetal).
Een volgende kleine stap moet zijn om in het electronische pakket een toerental begrenzer in te bouwen. Een van de dingen die vaak standaard zijn op CDI ontstekingen van MSD, Mallory of dr. Jacobs (Jacobs Electronics), welke laatste als proffessor onderzoek naar dit onderwerp heeft gedaan en een interessant boek destijds geschreven heeft over ontstekingen, waarin veel van bovenstaande zaken terugkomen.
Gelukkig blijven er ontwikkelingen in de luchtgekoelde techniek ontstaan, daarvoor een grote pluim!
Groeten,
Walter