Beste Rico,
We hebben de discussies op het forum uiteraard gevolgd.
Nu beseffen wij best dat men zal denken dat wij bevooroordeeld zijn, en dat wij de 123 de enige echte juiste keuze zullen vinden.
Helemaal ontkennen wij dat ook niet, maar we proberen op zijn minst de kritiek te weerleggen op een zo objectief mogelijke manier:
Waarom is de 123 ontwikkeld?
----------------------------
Er rijden veel oude auto's rond ( ook andere dan VW's ), waarvoor geen complete ontsteking meer te koop is. Er is van alles te koop om de stroom door de contactpunten te verminderen, en zelfs setjes, waarmee de contactpunten geheel vervallen, maar AL DIE produkten gaan ervan uit dat de BESTAANDE mechanische verdeler wordt aangepast.
Ten eerste ben je nergens meer als je dan stil komt te staan, en ten tweede is in zo'n verdeler vaak juist die mechanische vervroeging versleten, en dat is veelal de oorzaak van een minder goede motorloop.
We denken op allebei deze problemen een antwoord gevonden te hebben in de vorm van de 123-Ignition: de oude verdeler blijft 'intact' ( in de motorruimte ) en de vervroeging valt buiten iedere verdenking.
Het enige dat af en toe nog moet worden vervangen is de rotor en de kap : verder slijt er NIETS.
De vervroeging
--------------
Zoals je weet is er op het gebied van nieuwe verdelers een poos lang alleen de '009' van Bosch leverbaar geweest.
Deze verdeler is prima voor opgevoerde motoren met dubbele Webers en een fantastisch goede vullingsgraad, maar is veel minder geschikt voor de doorsnee Kever. Maar als er niets anders te koop is……..
Enfin, de 123-Ignition komt hier dan ook sterk uit de hoek. In ontwikkeling is een model, waarbij de vervroegingscurve kan worden ingesteld door de gebruiker. Curves volgens fabrieks-opgave voor type 1, 2 & 3, maar ook voor Porsche 356, Porsche 912, ja zelfs die '009' is aanwezig: voor elk wat wils.
Grootte van de vonk
-------------------
Dit is een interessant punt! Als je nou een ontsteking eens vergelijkt met een pace-maker : heb je liever een grote spanning die naar het hart wordt geleid, of heb je hem liever op precies het juiste tijdstip?
Omdat er voor een doe-het-zelver niet veel is te rommelen aan de timing, resteert er vaak niets anders, dan die vonkspanning maar zo ver mogelijk op te voeren.....
Met gebruikmaking van een 123, in combinatie met een standaard bobine neemt de hoogspanning overigens wel degelijk toe. Door met moderne elektronische componenten te werken, kan de bobine-stroom zeer snel worden onderbroken. Waar contactpuntjes 'denderen' en een slecht gedefinieerd schakelmoment hebben, is hier de 123 in het voordeel, ZELFS met de standaard bobine.
Elektronische contacthoekregeling
---------------------------------
De contacthoek ( zeg maar de tijd waarmee de bobine geladen wordt ) is bij een gewone verdeler zodanig: dat bij lage toerentallen te lang wordt 'geladen' (de bobine wordt warm).
De 123 doet dat anders : de bobinestroom wordt precies zo lang aangeschakeld als nodig is, niet langer. Omdat die stroom wordt gemeten, wordt automatisch gecompenseerd voor bijv. een slechte accu: de bobine komt later 'in verzadiging', en de contacthoek wordt daarom automatisch iets vergroot.
Overigens wordt bij stilstaande motor de stroom door de bobine automatisch onderbroken. Oververhitte bobine's behoren dus ook al tot het verleden....
Start-verbetering
-----------------
Tijdens het starten wordt de accu zwaar belast, en om die reden wordt de contacthoek daarom sterk vergroot door de 123.
Maar er is nog meer : tijdens de start, wordt het ontsteekmoment door de 123 verplaatst naar het bovenste dode punt waardoor de motor uiterst gemakkelijk aan wil slaan. Zodra de motor meer dan 400 rpm draait is alles weer bij het oude, en is het statisch ontsteekmoment dat, wat is voorgeschreven voor de betreffende motor.
Gelijkloop-optimalisatie
------------------------
Dit is volgens ons een van de belangrijkste dingen!
Heel veel oude mechanische ontstekingen hebben een schrikbarend slechte gelijkloop.
Dat wil zeggen dat de 4 individuele cylinders ( bij constant motortoerental ) niet op gelijke afstanden een vonk krijgen. Het vliegwiel krijgt zijn 'energie-bijdrage' dus eveneens niet op juiste tijdstip, waardoor er micro-versnellingen ontstaan.
Nu vergeeft zo'n motor een hoop, dat weten we ook wel, maar het feit dat de 123 deze afwijkingen wegrekent levert zonder meer een mooier draaiende motor op.
Compressie-verschillen van cylinder tot cylinder zouden normaal gesproken een beperkt 'rond-lopen' tot gevolg hebben : met een 123 worden kleine verschillen ( +/- 3 graden krukas ) gecorrigeerd. Vooral bij hoge toerentallen leidt dit tot een stillere motor.
Bij dit alles is wel belangrijk dat de bougiekabels van goede kwaliteit zijn (siliconen van minimaal 7mm), als dit namelijk niet het geval is, wordt er teveel weerstand opgebouwd en gaat de 123 in zijn beveiligingsmodus. Ook de bobine is van belang, wij adviseren hierbij de blauwe Bosch bobine te gebruiken.
Onze conclusie
---------
De 123 vervangt een mechanische ontsteking, maar doet ECHT wel wat meer!
We hopen je hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven. Bovenstaande is samen met de bedenker van de 123 (Albert de Gier) voor je op papier gezet.
Vriendelijke groet,
VolksRepairs
Industrieweg 36-38
2651 BD Berkel en Rodenrijs
tel: 010-5223577
fax: 010-5226809
e-mail:
info@volksrepairs.nl
website:
www.volksrepairs.nl
en ja, wij rijden er nu ruim 2 weken mee en ik ben er ZEER tevreden over.!