27-01-2011, 14:02
|
Forum Regular
|
|
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
|
|
Het loont om voor de koop jezelf goed voor te bereiden. Koop niet gelijk de 1e auto die op het eerste gezicht voldoet aan je verwachtingen. Lees je wat in over de verschillende motertypes. Ik heb zelf dan een MK2 GTI 8V en de verzekering bij ditzo valt reeuze mee.
Hoeveel aantal eigenaren heeft het beestje gehad, komt het kenteken wel overeen met het bouwjaar, import auto? Wat is de algemene staat van de auto? Een auto uitgerust met booskijkers, heldere achterlichten, verlagingsset, overdreven velgen, een POOOOWWWER rohr uitlaat zegt vaak genoeg over de vorige eigenaars.
Roest controleren op de al eerder aangeven plekken. Bekijk ook de dorpels, wielkasten, raamranden, kokerbalken. Ziet de motorruimte/kabelboom er nog redelijk orgineel/authentiek/netjes uit? Zijn er orginele onderdelen gebruikt, of huis/tuin en keuken gepruts? Dit laatste kan een sterke aanwijzing geven, dat het bakkie een "getuned" verleden achter zich heeft. Graag niet teveel olie om het blok heen. In de achterbak hoort er een stikker te zitten van de fabriek.
Vraag aan de eigenaar ofdat je de auto koud mag starten. Mocht je het niet vertrouwen kan je de aan de koolvloeistofslangen voelen. Rookt de auto? Blauwe rook is olie, zwarte rook onvolledige verbranding en witte rook condens. Tokkelt de auto mooi stationair? Komt de auto goed op temperatuur en ook constant? Trap -met een niet draaiende motor- 5x de rem in. (het vacuĆ¼m verdwijnt). Bij de laatste trap houd je het pedaal ingedrukt. Start de motor. Bij een correct werkende rembekrachtiger zal het rempedaal voelbaar zakken. De werking van de koppeling kan je testen door de handrem aan te trekken, en in 2 weg te rijden. Als het goed is slaat de auto dan af/gesmoord. Is de uitlaat luchtdicht? Overtuig je ervan dat alle functies werken, mistlicht etc. Remt de auto recht? De 2e versnelling is vaak een zwakpunt. Schakel een paar keer goed in te toeren op en af.
Voorderest is het ook grotendeels een gevoelskwestie. De aanhouder wint uiteindelijk.
|