View Single Post
  #14  
Old 22-01-2011, 18:09
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by peele
Maar zit de 110pk en de 90pk met dezellfde elektronica? Maw; als ik een 110pk motor in mijn 90pk wagen duw, gaat die dan marcheren naar behoren?

@ gijs: 140 pk is wat ik wil bekomen, met de 110 pk te chippen kan je naar 140 gaan, de 90 versie maar naar 110 pk.
Wat bedoel je dan met mechanische injectie? andere pomp zoals deze op de golf 2 gtd dan? (dacht een bosch vp pomp?)

Nog even over dat lostrillen van het tandwiel. ben net bij een persoon geweest waarvan de bout in de krukas gewoon gebroken was? ook een tdi van 94.
Dacht ik, laat ik maar voor de zekerheid in mijn motor een nieuwe bout erin steken en vastzetten met loctite, of is dit niet voldoende?

groeten


De aansturing voor de variabele turbo is in ieder geval al een verschil. Wat je wel kan doen is mss de aansturing aanpassen...

Als je een TDI ombouwt naar een M-TDI zit je niet met al die elektronica zooie te kloten. Wil je meer vermogen?
Dan draai je even aan de verrijkingsschroef en klaar...
Met een fris 90pk blokje, manuele pomp, verhoogde turbodruk en grotere maat van nozzles ga je zonder problemen richting de 140pk.
Denk eraan dat wil dikwijls ook zeggen dat je door de koppeling heen zal gaan...
Ik laat ne maat van mij zonder problemen achter, hij rijdt een golf 4 die gechipt is naar 130 pk.

Dan nog even iets over de Krukasbout: GEEN lOCTITE!
Een woordje uitleg van de vw hersteller die ik hierboven al vermelde:
Op de bout en het tandwiel komt zoveel kracht te staan dat het tandwiel altijd wel een heel klein beetje kan bewegen. Loctite zet vast maar als je toch spel krijgt tussen de bout en de krukas zal loctite als schuurpapier gaan werken tussen de 2 onderdelen en bijgevolg gewoon sneller loskomen...

De enige manier volgens hem is een nieuw tandwiel plaatsen en een nieuwe bout.
De bout 90nm aandraaien en vervolgens 90° hoekverdraaiing. Meestal is de bout dan nog niet volledig aan zijn rek (dit kan je voelen). Als hij nog niet volledig is gerokken de bout even laten rusten en vervolgens verder verdraaien totdat hij uitgerokken is. Bij mij was dat ergens bij een 120°.
De hersteller heeft het mij laten voellen in de sleutel en het is echt merkbaar...als je hem vastdraait met een grote sleutel draait hij vlot door tot op een bepaald punt waar hij echt niet meer wil...

Enkel tandwielen gebruiken van VW zelf of van het merk Febi andere tandwielen plaats de hersteller nooit want hij heeft er al verschillende gezien waarbij zelfs de tandwielen breken.

Je kan eigenlijk zelf bepalen wanneer de kruk moet gerepareerd worden of niet. Als je het nieuwe tandwiel op de krukas plaats dan mag deze geen speling hebben op de schuine kraag. Als je het tandwiel dus een beetje voorwaards of achterwaards kan verschuiven zal de kruk gerapareerd moeten worden. Als je dat niet doet en vlot gaat doorrijden ben je iedere 3 maanden een nieuw tandwiel aan het steken, heb het nu zo al gezien bij 3 auto's...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote