Quote:
Originally Posted by Rico
Wat vinden jullie van de kritiek die hierboven wordt geuit?
|
Rico, lees zorgvuldig: het is geen kritiek die ik uit, maar puur technisch gezien kan ik geen structurele voordelen vinden in de 123 ontsteking, anders dan de electronische vervanging door puntjes, wat echt idd een groot voordeel is. Ik werd ook gek van die puntjes, zeker omdat ik erg veel ermee rijd en het ontstekingstijdstip fors verloopt na een paar duizend km.
Een gewoon goede standaard ontsteking zou het net zo goed moeten doen als de 123. De 123 is namelijk qua vervroeging een zo goed mogelijke kopie van het origineel.
Mensen die in de markt zijn voor zo'n onsteking zullen vaak al een meer of minder frisse onsteking hebben en dan is een nieuwe natuurlijk altijd een forse verbetering (duh).
De kevermotor is verder redelijk vergevingsgezind qua vervroegingskarakteristiek en heeft in mijn ogen de ongetwijfeld super stabiele curve van de 123 nauwelijks nodig. We hebben het hier nog steeds over een motor met compressieverhouding 1:7,5 uit de dertiger jaren!! Motoren met veel hogere compressieverhouding zijn veel gevoeliger op de ontsteking, maar die hebben dan ook af fabriek al een electronisch (high voltage) ontstekingssysteem.
En tenzij de ontsteking absoluut betrouwbaar is, vind ik de gedachte dat als er iets electrisch of electronisch kapot gaat niet prettig. Bij een mechanische ontsteking kun je op de kevermethode nog wat frutten tot-ie het weer doet, maar bij een electronisch defect doe je onderweg echt helemaal niks meer, anders dan zorgen dat je je oude mechanische ontsteking nog bij je hebt...(die heb ik dan de eerste 10.000km die ik met mijn electronische ontsteking rij, ook altijd erbij gehad
). Voor een 25 euro onsteking niet erg, maar voor een 10x duurdere moet het niet nodig zijn.
Het is ook goed om te weten dat ik Volksrepairs als geen ander een warm hart toedraag (ik ken ze (ook) nog voordat ze met hun zaak begonnen), maar vind wel dat ik objectief over nieuwe producten moet kunnen schrijven. Dat is uiteindelijk beter voor iedereen denk ik.
Het nadeel van 'sponsering' (of dat nu 100% of 10% is) is dat je dan nooit zeker weet of je naast de positieve verhalen ook wel alle eventuele negatieve verhalen hoort als ze er zijn (geweest).
Uiteraard hoor ik graag tegenargumenten als ik ernaast zit en de 123 heel anders in elkaar zit dan ik denk, waarna ik graag mijn mening herzie, maar tot nu toe heeft niemand mij die kunnen geven.
Mijn insteek is dat je alles (ook mijn verhalen) wat je op internet leest, eerst maar met een korreltje zout moet nemen. Informeer je vervolgens eerst totdat je zelf weet waarover je praat en neem dan pas je beslissing.
Groeten,
Walter