Quote:
Originally Posted by volksaddiction
Kan ik helaas niet vertellen want wij hebben m gekocht in de test fase.....
Hij was iig voor een gereduceerd tarief, omdat er nog helemaal niemand mee reed en ze wilden mensen hebben met verschillende type motoren om ze uit te testen..
|
Hmm, ik dacht van Jan van Volksrepairs begrepen te hebben dat het gereduceerde tarief ongeveer 0 euro was. Daar is op zich niks mis mee natuurlijk, maar ik denk dat je dan niet echt meer objectief iets kan zeggen over het product als je erdoor 'gesponserd' wordt zeg maar...
Het is zeker een mooi product, maar is in mijn ogen technisch niets meer dan een electronische vervanging van de bestaand ontsteking. Het enige echte voordeel zit in de electronische overbrenging, waar voorheen mechanische puntjes zaten, maar dat kan een Compufire module ook voor een paar tientjes.
Er is geen dus vonkverbetering met de 123! In andere woorden: er komt niet meer vonkenergie vrij. Dat krijg je namelijk alleen met een High voltage bobine en een onsteking die daar op aangepast is.
De standaard luchtgekoelde transporter blokken (en idd de 1,9 ltr waterboxers, niet de 2,1 modellen) hebben standaard een onstekingsmodule die ca. 40.000V schakelt via een Hall sensor. Dat geeft een veel krachtiger vonk (en is ook electronisch) dan een 123 verdeler met je standaard bobine, of-ie nu blauw of zwart is maakt daarbij niks uit. Ze zijn alle ca. 15.000 Volt.
Dergelijke High Voltage modules en bobines kun je erg gunstig van de meeste sloopauto's (Golfjes II en III en andere merken met Bosch ontstekingen) afhalen. Op de keversite heeft Rogier een technisch artikel geschreven hoe je zelf zo'n module in je standaard kever of 009 stroomverdeler inbouwt.
Voor ca. 25 euro kun je dus bijna 3x meer vonkenergie hebben dan met de 123 onsteking!
Een hogere vonkenergie is wat voor een zuiniger lopen kan zorgen, niet het electronisch nabootsen van de standaard vervroegingscurve en op een slijtvaste manier (electronisch) de vonk laten overspringen.
Ik durf dan ook wel te berweren dat de 123 nauwelijks het verbruik zal verminderen. Nauwelijks, want het perfect stabiele ontstekingstijdstip wat door de electronische ontsteking komt, geeft na een paar duizend km wel voordeel, tenzij je iemand bent die altijd netjes zijn puntjes (en condensator) op tijd vervangt; dan zie ik helemaal geen verbruikvoordeel vanuit technisch oogpunt.
De absoluut meeste vonkenergie geven overigens CDI (Capacitive Discharge Ignition) systemen. Ze zijn er aftermarket van Mallory of MDS. Alle porsches vanaf de zeventiger jaren zijn die ook gaan begruiken (met reden). Daarbij ontsteken de Mallory en de MDS onder de 3000 tpm ook nog eens meerdere keren vlak achter elkaar om ook het laatste restje mengsel te doen ontbranden.
Met de enorme vonkenergie van deze systemen kun je dus zelfs met een veel grotere electrode afstand rijden (ca. 1,0 mm!), waardoor je optimaal van de sterke vonkboog gebruik kan maken.
Die systemen geven maken dus echt zuiniger rijden mogelijk.
Sorry voor de lange uitleg, maar hopelijk is nu wat duidelijker waar zuiniger rijden door veroorzaakt wordt bij ontstekingen en waarom de 123 een mooi product is, maar dat zuiniger rijden dus nauwelijks een koopargument zou moeten zijn.
Groeten,
Walter
PS Ik rij zelf met een transporter ontsteking dagelijks en zo'n 30-35.000km op jaarbasis 1:10 gemiddeld en dat met LPG op een 1800 motor.
En op de kever zit een stroomverdelerloze ontsteking (direct fire) die via het zgn 'wasted spark' systeem de vonk direct via de DIS bobine schakelt.