Quote:
Originally Posted by joostvw
heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op.
en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft.
maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen.
maar wel een interessante discussie
maar vind het echt een gaaf project!
|
Hallo,
Leuk dat er wat discussie los komt!
Het was even druk aan het einde van het jaar.....vandaar mijn late reactie.
Ik zal proberen het één en ander toe te lichten.
Overigens heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, en zijn de geleerden het nog wel eens met elkaar oneens.......maar we moeten ergens beginnen....laten we maar zeggen.
De discussie over lithium accu's:
Naar schatting is de totale hoeveelheid van de grondstof lithium volgens de USGS nog zo’n 25.5 miljoen ton. Dat is ruim 1,000 keer de totale hoeveelheid lithium die we op dit moment met z’n allen jaarlijks gebruiken. Uitgedrukt in termen die we bij olie, gas en kolen ook gebruiken: we hebben nog voor meer dan 1,000 jaar lithium over bij het huidige gebruiksniveau.
Er is dus nog lithium genoeg!
maar: Ruim 16 miljoen van die 25,5 miljoen ton is dus op dit moment niet rendabel te winnen. 9.5 miljoen ton wel. Dat is genoeg voor 380 jaar met het huidige gebruik. Dat is wel even wat anders dan 43 jaar voor olie, 58 voor gas en 123 jaar voor kolen met het huidige gebruik (berekend op basis van USGS statistieken). En na die 380 jaar? Je kunt lithium prima
recyclen. Het is dus niet zoals bij olie, kolen en gas, dat wanneer je het verbrandt, je het dan definitief kwijt bent. Lithium kan worden teruggewonnen uit batterijen. Op dit moment wordt dat overigens nauwelijks gedaan, omdat nieuw gewonnen lithium simpelweg te goedkoop is .