View Single Post
  #41  
Old 01-01-2011, 23:04
luchtpomper's Avatar
luchtpomper luchtpomper is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 147
Default

Quote:
Originally Posted by Ralph
Zoals ik al eerder hebt gepost, overgangen en kerven zijn het begin van een scheur bij dynamisch belaste constructie's.

De las moet dus vloeiend overgaan in het moedermateriaal, zoniet heb je een overgang / kerf waardoor een scheur kan ontstaan.

Als je een bolle las hebt met een A hoogte van 8mm loopt deze dus niet vloeiend het moedermateriaal in, ga je deze vloeiend slijpen en houd je een A hoogte van 6mm over is dit zekere beter.

Uiteraard zal je altijd een bepaalde minimale A hoogte nodig hebben voor de sterkte van je constructie.

Spanningen lopen door het materiaal en zullen ook geleidelijk door het materiaal wegvloeien. Als je geen vloeiende overgang hebt krijg je een opeenhoping van spanningen op 1 plek die op die plaats uit treden, waardoor de kans op een scheur ontstaat.

Bij het laswerk mbt mijn werk heb je ook nog eens met EN- ISO- en ASME- normen te maken, hierin staat dit ook beschreven. Bijv. ISO-5817

Gaat allemaal erg ver voor het laswerk aan jou bus, maar bij deze toch mijn uitleg....

AMEN.


Duidelijke uitleg want ik begreep je dus echt helemaal verkeerd! Ik dacht dat je het over het afwerken had van de 2de laslaag...

Mijn eerste las is een vloeiende las met een minimale a-hoogte welke amper vlak hoefde te worden afgeslepen en daaroverheen ging de tweede las. En de tweede laag heb ik niet vlak geslepen omdat dat in mijn ogen geen functie heeft.

Desalniettemin ben ik er absoluut niet bang voor dat mijn laswerk het gaat begeven, ik ben eerder bang voor het chassis wat al 32 jaar oud is. Daarom heb ik de motorsteun ook geschoord met andere punten van het chassis, totaal 6 verschillende punten.Komt echt goed, dit is namelijk niet het eerste VW'tje (en zeker ook niet de laatste!!! ) die ik onder handen neem!
Reply With Quote