01-01-2011, 22:36
|
|
No personal life
|
|
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
|
|
Zoals ik al eerder hebt gepost, overgangen en kerven zijn het begin van een scheur bij dynamisch belaste constructie's.
De las moet dus vloeiend overgaan in het moedermateriaal, zoniet heb je een overgang / kerf waardoor een scheur kan ontstaan.
Als je een bolle las hebt met een A hoogte van 8mm loopt deze dus niet vloeiend het moedermateriaal in, ga je deze vloeiend slijpen en houd je een A hoogte van 6mm over is dit zekere beter.
Uiteraard zal je altijd een bepaalde minimale A hoogte nodig hebben voor de sterkte van je constructie.
Spanningen lopen door het materiaal en zullen ook geleidelijk door het materiaal wegvloeien. Als je geen vloeiende overgang hebt krijg je een opeenhoping van spanningen op 1 plek die op die plaats uit treden, waardoor de kans op een scheur ontstaat.
Bij het laswerk mbt mijn werk heb je ook nog eens met EN- ISO- en ASME- normen te maken, hierin staat dit ook beschreven. Bijv. ISO-5817
Gaat allemaal erg ver voor het laswerk aan jou bus, maar bij deze toch mijn uitleg....
AMEN.
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
|