How to reviseren van de Girling-remklauw MK1 1.1L 1974-1981
De tekst komt uit deze vraagbaak:
Foto's zijn genomen van de MK1 van men broer.
Uit- en inbouwen, demontage en montage van een Girling-remklauw.
Demontage
Plaats de wagen aan de voorzijde op bokken en verwijder de wielen.
Koppel de remslang los van de remklauw.
Sluit de slang af met een tang of rubber plug.
Draai de 2 bouten los waarmee de remklauw aan de fusee is bevestigd en neem de remklauw onder de wagen uit. Indien de remklauw moeilijk loskomt doordat de blokken klemmen, moeten de spreidveer en de bevestigingsvork van de remblokken worden verwijderd. Verwijder dan de remblokken
verwijder de ontluchtingsnippel en tap de remvloeistof af.
Klem de remklauw in de bankschroef en druk de remzuigers
terug in de boring (naar binnen) en verwijder de aandrukveer van de reactieplaat.
Schuif dan de remcilinder uit de reactieplaat.
Wip de borgveren van de rubberstofkappen aan beide kanten van de cilinderboring weg.
verwijder de stofkappen.
Druk de zuigers met behulp van perslucht uit het huis, of haal de eerste voorzichtig naar boven met 2 schroevendraaiers. De 2de kan je er dan langs de achterkant uitdrukken. (foto 3 is de achterkant van de 2de zuiger)
Neem het nylon afstandstuk uit de buitenste zuiger. Dat is degene die tegen je reactieplaat drukt.
Verwijder voorzichtig de in de groef gemonteerde afdichtingsringen uit de cilinder. Let goed op dat je de cilinderwand niet beschadigd. Gooi de ringen weg.
Reinig de zuigers en remklauw met spiritus of remmenreiniger.
Controleer de cilinders en cilinderwanden op groeven of oneffenheden.
Indien deze erg beschadigd zijn kan je ze best vervangen.
Montage
Wanneer alles gereinigd is kan je beginnen met de montage.
Smeer de nieuwe dichtingsringen in met remcilinderpasta.
En plaats deze in de groeven van de remcilinderwand.
Smeer de zuigers dun in met de remcilinderpasta.
Druk ze dan voorzichtig een na een aan weerskanten terug in de remcilinder.
Plaats het nylon stuk dat tegen de reactieplaat komt terug in de zuiger.
Let op dat je deze aan de juiste kant steekt!!
Plaats daarna de nieuwe stofkappen en de borgveren.
Plaats de klauw terug in de reactieplaat.
Let op dat de borgveren terug op hun plaats zitten.
Steek de vork door de ogen van de remblokken en zet de vork vast met de bijhorende bout en moer.
Sluit de remslang terug aan en monteer de remklauw terug aan de auto.
Monteer daarna de spreidveer met de pijl in de draairichting van de wielen.
Ontluchten en klaar.
Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen.
Grtz Jel