View Single Post
  #1  
Old 16-11-2010, 17:59
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default Polo 9N TDI versnellingsbak onder MK4.

Helaas ging het gisteravond mis met de MK4. De 135 pk'tjes waren net wat te gulzig op de 5e versnelling en deed hem knakken..

Reed 80 in de 5, gaf gas en ineens: KNAK! Compleet geen aandrijving meer in de 5. In de 1 t/m 4 wel. Gewoon doorgereden naar huis in de 4 en na het eten de auto op de brug gezet.

Deksel v/d 5e versnelling gedemonteerd: Gevolg: Price as heeft spievertanding waar de geschakelde tandwielen op gemonteerd zitten. Helaas is zowel op de as en het tandwiel de vertanding compleet rond. Betekend: Bak aan stront, andere bak zoeken. Nu zou je zeggen, dat dit zo kan?! Tsja... bij 333800 km kan dat. De orriginele koppeling werkte nog goed, wel wat zwaar maar werkte goed. Deze was alleen wel met de drukvingers in de bak aan het aanslijten.
De bak gisteren dusmaar gedemonteerd, en vandaag vervangend vervoer naar het werk geregeld.

Vanmiddag 3 uurtjes eerder vrij genomen, en naar Theo geweest. THeo had nog wel een bak liggen van een Polo 9N TDI. (1.9) Bak inclusief vliegwiel, koppeling en druklagerboel meegenomen.

Voordeel van de 9n bak is dat deze een andere bandenmaat gewend is, en ook langere versnellingen, wat resulteert in een lager toerental.

Voor de ombouw zit je met een aantal dingen:

Asflensen omzetten.
Schakelklok omzetten ivm schakelkabels.
Km teller sensor overzetten.
Stukje uit de bak zagen voor de baksteun.

Heb de bak nu int hok liggen, en ga het zooitje vanavond maar eens ff monteren. Kijken hoe het allemaal word..

Word vervolgt: Met foto's!
Reply With Quote