View Single Post
  #1  
Old 24-10-2010, 14:08
Kloegie Kloegie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 6
Default Niet mooi gas terug kunnen nemen... Polo 6n dec '95

Hallo iedereen,

Helaas heb ik een storend probleem met mijn VW Polo 6n 1.4 uit 1995. Het probleem is opgetreden ergens in juni, sinds die tijd probeer ik het op te lossen, maar zonder succes.

Omschrijving

Als ik m'n gaspedaal loslaat, voel je een schok(je) door de auto. Zeer irritant met het nemen van rotondes, filerijden en op momenten dat je steeds gas moet geven en terugnemen als je door een 30 kilometer zone rijdt o.i.d.

Wat heb ik er al aan gedaan?

#Als eerst heb ik de bougies, bougiekabels rotor en rotorkap vervangen.

#Luchtfilter vervangen.

#Alle rubbers (met name motorophanging) laten onderzoeken door een garage in Rhoon, behalve een slecht lager in de draagarm geen bijzonderheden.

#Draagarmlager vervangen.

#Sensor vervangen in het motorblok, aan de distributieriem zijde en verborgen nét onder het luchtfilterhuis.

#Sensor vervangen aan de voorzijde van de versnellingsbak.

#Olie vervangen.

#Koppeling vervangen. Kon de boosdoener zijn volgens een garagebedrijf in Waddinxveen.

#Versnellingsbak laten controleren bij bakkenspecialist Rietbergen van Eeden in Noordwijkerhout.

#Gasklephuis vervangen en laten inleren door VW dealer Autogroep Voorne-Putten in Spijkenisse.

#Als laatst is de distributieriem plus spanrol vervangen, maar dat heb ik laten doen onder het motto 'lopend onderhoud'. Heeft geen effect gehad op het (oplossen van het) probleem. Helaas...

Resultaat?

Helemaal NIETS! Althans, wel met een héle grote maar!

Het gasklephuis...

Toen ik het gasklephuis in eerste instantie had vervangen, was het probleem opgelost. Maar direct na het inleren was het probleem er weer. De computer herkende voor het vervangen van het huis een storing in de sensor van het gasklephuis, maar na het vervangen van het gasklephuis werd die storing niet meer gegeven. De schok/het schokje was weer voelbaar door de auto als je het gaspedaal losliet.

Na een paar weken besloten het oude gasklephuis weer te plaatsen. Dit keer niet laten inleren. Probleem was weer weg! Toen een rondje gereden van 50 kilometer over snelweg, provinciale wegen en kleine landweggetjes. Geen enkele keer een schok(je) gevoeld bij het loslaten van het gas. Bij de eerstvolgende rit kwam het probleem er weer langzaam in, alsof de ECU zich geen raad weet met de gegevens (???).

Op dit moment leidt het 'probleem' z'n eigen weg. De ene keer heb ik een goede rit, de andere keer schok ik een eind weg.

Vermoeden?

Omdat ik een rit van 50 kilometer heb gemaakt zonder ook maar een schokje te voelen, vermoed ik dat een sensor of de ECU het probleem is. Maar wie/hoe/wat/wanneer? Ik heb een hoop geleerd wat motoren betreft, maar verder dan dit kom ik helaas écht niet!

Ik heb ook proberen te bedenken wanneer het probleem erin is gekomen. Ik besefte me toen dat het probleem in de auto is gekomen nadat ik m'n motorkap en bumper heb laten spuiten. De auto is toen ook 'gebakken' geweest in zo'n spuitkabine. Kan dat iets veroorzaken?

Wie kan mij helpen?

De gouden tip wordt beloond! Ik ben het helemaal zat! Het is zo'n geweldig leuk autootje, maar dit probleem is wel een zwart rouwrandje. Wie kan mij helpen het autootje weer zo te maken zoals het vóór juni was? Oftewel: wat veroorzaakt die schok en hoe los ik het op!?

Heel erg bedankt alvast voor iedereen die meedenkt!

Vriendelijke groeten,
Vincent
Spijkenisse

PS. De versnellingsbakkenspecialist in Noordwijkerhout wist mij te vertellen dat dit probleem vaak voorkomt bij de Polo's met een 1400 motor. Helaas kon hij me niet vertellen of er een oplossing voor is. Ik ben toen gaan zoeken op internet en in de omgeving gaan rondvragen, maar dit leverde niets op. De VW dealer Autogroep Voorne-Putten in Spijkenisse kon me al helemaal niet helpen!
Reply With Quote