Oke, even in het kort over de 123:
123ignition is een volledig computergestuurde ontsteking.
Je hebt dus geen contactpunten meer of andere elementen meer die kunnen slijten.
De ontstekingsmomenten zijn uitgezet in een curve, waarbij de 3e cilinder een iets eerdere vonk krijgt dan normaal waardoor deze ook minder snel warm zal lopen als bij een normale ontsteking.
Ook de vacuum vervroeging is electronisch geregeld, dus veel nauwkeuriger dan een centrifugaalvervroeging als op de 009 (die gewoon op een standaardblok kan, zijn fabeltjes)
je motor loopt rustiger, regelmatiger en zuiniger.
enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken (rij er nu 6 maanden mee) is dat bij extreme motortemperaturen (120+ graden in de zomer) de motor gaat ploffen, maar dat kan geen kwaad verder.
Ontstekingen zijn duur, hang me er niet aan op maar ik dacht een 225,- euro.
Op het KWF zullen ze vast wel weer met een beurs aanbieding staan.
anders zijn ze ook te koop bij
www.volksrepairs.nl en
www.thebusbrothers.com
![](http://www.123ignition.nl/images/IMAGE14.JPG)