Golf 2 GTI km teller kabel. probleempje. Help :(
Beste forum leden,
Dit is mijn eerste post hier, ben nieuw, want..ik heb een probleem. Het gaat namelijk om het volgende. Even vooraf. het is een hele verhaal om te lezen, maar ik heb echt even help nodig.... :roll: Het gaat om een Golf 2 GTI 1.8 16v. Jaar '87 '88 als goed is. ik leg eerst even uit wat ik gedaan heb. Ik heb 2 dagen terug de km teller kabel zelf vervangen, ik ben niet echt een auto monteur, maar met wat info en een foto van waar de schroefjes zitten van internet, op het dashboard was het met gelukt!! (ik was echt zo blij he, dat het me gewoon gelukt was, want bij de garage zeiden ze jaa..alles moet eruit enzo...bla bla. maarja, ik deed het lekker zelf. tevergeefs een beetje...) (ik heb dus heel de dashboard eruit gehaalt, alle schakelaartjes ed. En kon toen met een beetje moeite bij de km teller km dat in de snelheidsmeter gaat, die km teller kabel was kapot, dus daarom vervangen. Alles weer netjes teruggemonteerd.) Maar nu...was het plastic rood aandrijftandwiel, dat aan de km teller kabel hoort. De oude aandrijftandwiel, los en GEVALLEN in het gaatje waar normaal dat stukje in moet bij de versnellingen? Daar zit ook olie. Het rare is. Ik zag hem eerst zitten. En pogingen gedaan om eruit te vissen, maar helaas. Het probleem is, nu is dat wieltje niet meer te zien, en ik kan hem niet meer voelen als ik met mijn wijsvinger in dat gat met dat olie voel.....waar is het wieltje heen?? Dit is dat aandrijftandwiel die ik kwijt ben. (in de auto bij de versnelling?) hij ziet er erg groot uit hier, maar is net zo groot als een vinger denk ik. Maargoed.. Wat heb ik gedaan, ik heb geprobeerd om nog te voelen of die misschien ergens zit, maar helaas. Ik ben naar de garage gelopen, monteur kwam even kijken en ik vertelde wat er was. Hij zei dat ie misschien verder naar binnen is gevallen ofzo..en hij raadde rijden met de auto ook af. Wat moest er wel gebeuren? Hij zei dat de olie eruit moest, en alles wat daar zit. Om het wieltje eruit te krijgen en te vinden. Gisteren naar andere garage gelopen, uitgelegd wat er was. Hij snapte me eerst niet. Maar toen wel. Alles uitgelegd dus en zij zeiden dat rijden met de auto niet goed zou zijn voor de motor ed. Maar omdat het plastic is, wordt het wieltje vermalen daar binnen. En dat zou niet goed zijn voor de motor ed. Ohja..en ze zeiden om alles daar open te maken bij de schakelbak ? heel duur is wel 1.000 euro! (klopt dit??) En een buurmaan (ook auto monteur) even wat dingen gevraagd en uitgelegd. Hij zei eerst van ja ik help je morgen, dan heb ik mijn lampjes en dingen mee om erbij te kunnen. En anders open maken en weet ik het. Maar hij zei ook, dat ik die oude km teller kabel kan afknippen. En die terugdoen, en dan zou ik er gewoon mee kunnen rijden. Maar met dat stukje terug, net een dop als het ware, dan die olie er niet zou uit springen. Logisch lijkt me. En vandaag kwam ik hem tegen, toen zei die dat ik er mee kan rijden (als ik dat stukje terug plaats zodat de olie erin blijft.) een paar dagen, zodat het wieltje wordt vermalen (want is plastic, als metaal was ofzo, dan was het erger geweest.) en na een paar dagen het stukje eraf. En dan pas de nieuwe km teller kabel erin plaatsen. Dit is een kmteller kabel. Rechts zie je het gedeelte dat in dat gat gaat, ik zou dus die daar ergens kunnen doorknippen, en terugplaatsen om te voorkomen dat er olie uit het gat ontsnapt. Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie denken van het hele verhaal, en vooral dat gedeelte met vermalen en of het verdere gevolgen heeft voor de motor. (Zelf denk ik dat dit best kan. Het is van plastic, dus als het goed is wordt het rode tandwieltje vermalen na een paar dagen. Maar heeft dit gevolgen voor de rest van de motor ed...???) Hele verhaal, sorry hiervoor, bedankt voor het eventueel lezen en reageren. Ik heb echt jullie hulp nodig. Want ik weet me geen raad. :( (broer boos enzo....) als er vragen zijn, of iets onduidelijk, dan hoor ik dit graag. fijn weekend. |
Als het tandwieltje niet meer te zien is zal deze in de versnellingsbak liggen. Zou me er niet druk om maken. Tandwieltje is van kunststof dus als deze ergens tussen komt is het het tandwieltje wat kapot gaat.
Nieuwe halen en netjes terug zetten, je weet nu hoe het niet moet. |
het aftappen van je bak is ook geen garantie dat je wieltje eruit komt, kan makkelijk ergens achter blijven hangen. Je zou het eventueel wel beter kunnen zien met een lege bak door met een lampje door dat gat te schijnen en hem te zoeken en hem er zo nog proberen uit te pielen. Maar zoals riendert hierboven zegt als het tandwieltje ergens tussen komt dan zal het tandwieltje de geest geven omdat dit het zwakste materiaal is en of het motorschade oplevert... dat lijkt me niet. Het kan lijfelijk nooit in je motor terecht komen omdat het in je bak ligt en die krachten in je bak zijn behoorlijk groot, ik denk niet eens dat je het merkt. Als je na verloop van tijd eens je bak aftapt en je komt rood vermalen plastic deeltjes tegen dan weet je in ieder geval dat ie er in hele kleine stukjes weer uitkomt ;)
|
Precies wat hierboven gezegd wordt. Allereerst zijn de motor en de bak gescheiden van elkaar, met de motor kan dus al niks gebeuren. Mocht het tandwieltje(worm) tussen de bak tandwielen komen winnen de stalen tandwielen het echt wel. Ik zeg lekker rijden en laten zitten. Misschien over een paar weten de bak olie verversen.
Maak je niet druk en laat je zeker niet afschepen met verhalen!!!! |
Lekker laten liggen ,en fijnmalen die hap]
En net als Arthur zegt over een paar weken verse olie erin |
Heren, super bedankt voor de reacties! Jullie maken me blij. Haha.
@ Rienert. Ja precies, dat dacht ik nou ook. Het is plastic meer. Ja ik heb dus al een nieuwe kabel gemonteerd, die is compleet, dus daar zit een nieuw aandrijftandwieltje in. Je bedoelt dat ik het anders had moeten aanpakken? @ Bumper33. ik snap het ja. Oke, dus schade aan de motor zit er niet in als ik het zo lees. Maar ook niet aan de versnellingsbak dan? @ athur & golf mk2 16v. Haha, dank jullie wel. ik dank jullie heel erg veel voor de tips en reacties. Het leek mij ook logisch inderdaad dat het plastic tandwieltje vermalen wordt, maar ik was bang dat het eventuele gevolgen zou hebben voor de motor en/of versnellingsbak. Ohja, en stel nou dat ik de km teller kabel zou hebben laten vervangen bij de garage (die zeiden dat het 1.000 euro zou kosten....) stel bij hun was hetzelfde gebeurd (tandwieltje dus in versnellingsbak terecht en onvindbaar.) Denk je dat ze der iets van hadden gezegd of juist niet...het tandwieltje wordt sowieso vermalen..dus misschien zouden ze daar niet eens iets over zeggen... nogmaals super bedankt. |
Quote:
plaatsen die mensen platina kabels met diamanten wormwiel en gouden randjes? |
Kabel kost een paar tientjes, had je kunnen vervangen door alleen de kap onder het stuur uit te bouwen. Wel met fingerspitzengefül.
Tandwieltje lekker door de hakselaar laten gaan ja. Dan ff nieuwe olie erop. Komt goed, weet je gelijk dat je bij die garage niks hoeft te laten vervangen |
Nee joh. Maar het open maken van de versnellingsbak en weer monteren ervan zou zo duur worden volgens hun..
|
Quote:
Ja ik heb de kabel al dus helemaal vervangen paar dagen terug. Dashboard eruit en alles. Wat is dat fingersprizenegül? Dat tandwieltje was enige probleem. Maakte ik me zorgen om. Dank voor reactie. |
Quote:
Fingerspitzengefül: ik bedoel als je handige vingertjes hebt kun je van onderuit op gevoel de vergrendeling van de kabel in drukken. Een 2e persoon kan handig zijn, die geeft een rukje aan de kabel in de motorruimte. |
Quote:
Ah oké. Ja ik heb dit allemaal zelf gedaan. Bij de meter paste mn hand net achter. En beetje moeite gedaan om hem los te knijpen ja. Maar op zich is het goed gedaan en gewoon gelukt. Ook het terug drukken van de nieuwe kabel, even voelen hoe alles zit en hoort en dat knijp gedeelte terug erin gedaan bij de meter. |
als je er niet goed bij kunt kun je ook ondersteboven op de stoel gaan liggen en voorzichtig met een waterpomptang de kabel los klikken
|
Quote:
Dit heb ik niet geprobeerd. Ik heb niet echt grote handen. en het paste allemaal gewoon. Haha. Thnx voor de tip. |
All times are GMT +1. The time now is 19:38. |