Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Vertinnen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9559)

polopower 08-04-2005 10:51

Vertinnen
 
Ik ben van plan om vertinnen eens uit te proberen, gewoon een zuurvrij vloeimiddel gehaald en een rolletje 40/60 tin.

Het wordt veelal gebruikt om lasnaden dicht te smeren en kleine oneffenheden weg te werken maar kun je het ook in naden van de carrosserie gebruiken. Normaliter wordt daar (flexibele) kit voor gebruikt of zou er dan teveel spanning om het 'soldeerwerk' komen te staan met scheuren tot gevolg?

En kun je het ook gebruiken om kleine boorgaatjes op te vullen van bijv. verwijderde type plaatjes? Heb je dan wel voldoende hechting aangezien je de ondergrond mist?

Verder iemand nog ideeën waar ik op moet letten?

Gert 08-04-2005 10:53

Werk in een goedgeventileerde ruimte .. of je moet een dag willen lachen

Gaatjes opvullen is denk ik te zacht materiaal voor : het hecht niet in het midden vanwege het gat . Te broos lijkt mij

Marco 08-04-2005 19:06

Ik denk ook dat je met een rolletje tin niet echt ver komt. Denk dat je beter bij een betere doe het zelf zaak een staaf loodgieters tin kunt gaan halen, waar ze ook zinken dakgoten mee solderen.

Om lasnaden af te werken is het misschien wel het proberen waard.

Ben benieuwd

Suc6

polopower 09-04-2005 07:48

De vraag is: wat is loodgieters-tin? In enkele literatuur staat dat dat een 40/60 is en in de bouwmarkt staat dat juist op de pakjes met een 50/50 verhouding.

Ben van plan om ook alle sponningen rondom van een laagje te voorzien en zou graag de koetsnaden ermee opvullen maar heeft echt nietmand een idee of de krachten daar te groot zijn om te blijven hechten?

Mark1 09-04-2005 09:44

Check dit anders ff

Lijkt me veel beter spul :cool:

lowghia 09-04-2005 11:17

kijk daar hebben we wat aan.. :)

Marco 09-04-2005 12:52

Goeie tip Mark, niet eens aan gedacht.

Voor het geld hoeft je het ook niet te laten.
Waar het dus op neer komt is dat je meer tin en minder lood moet hebben vandaar ook 75/25. 75% tin en 25% lood

polopower 15-04-2005 17:02

Noem me eigenwqijs maar ik heb er toch een poging aan gewaagd, eerst met een brander (deed alleen blauw vlammen, te warm) Daarna geprobeerd met een verstripper: Perfect! Alleen heb ik er wat te lang mee lopen pielen waardoor ik er later juist weer tin aftrok in plaats van meer aanbracht.

Gebruikte materialen: Verstripper, rolletje universeel tin 40/60 en zuurvrije s39 vloeimiddel 40/60 en een plamuurmes.

Binnenkort ook eens met de produkten van rustbuster proberen

polopower 15-04-2005 17:07



René 15-04-2005 17:10

wat heb je precies vertind? de voorkant van `n ouwe polo?

johangolf1 15-04-2005 17:25

het is helemaal super vertinnen...
ik heb het bij mijn golf ook gedaan waar ik audi handgrepen in heb gelast...
tekent niet meer af niks super is het...
heb ooit toen ik net met dit vak begon bij mijn honda de achter handgrepen dicht gemaakt alleen heb ik dat toen niet gelast en alleen een plaat erin getint...
dit was echter geen succes kwam er na een jaar in zijn geheel uitzetten :s

maar verder als je het gebruikt zoals het hoort werkt het super...

polopower 15-04-2005 17:43

@ René: Wat je ziet in de puntlasnaad van één van de veerpoot-'domen' aan de voorzijde idd.

@ Johan: Gebruik jij wel een vlam? Welke legering tin gebruik jij? En wat gebruik je als vloeimiddel? Gebrande zoutzuur, s39, soldeerpasta of soldeerpoeder? En gebruik jij daadwerkelijk in parrafine gedoopte houten spatels of een gewoon plamuurmes?

Het afwerken wordt op de door mij gesteste plaats wel wat lastig aangezien je het tin niet mag schuren (lood=giftig) maar moet vijlen.

johangolf1 15-04-2005 17:48

ik zou niet weten welke legering we hebben...
maar we hebben een brander die regelbaar is met een stelfschroef zodat je de juiste vlam kan creeeren...
en we gebruiken idd vertin lepels met een of ander vet...
en een carroserie vijl om het te schuren...
ik schuur het trouwens gewoon met een schuurmachine met stofafzuiging...

61 RagTop 07-06-2005 22:02

precies zoals johangolf1 zegt vertinnen tekent niet af, ideaal om het zaakje strak te houden....
wij gebruiken het vaak na herstel aan motorfiets tanken

Pedaalemmer 08-06-2005 17:24

dus tin trekt zelf al een heel eind strak wat dus heel wat schuurwerk voorkomt.

Tiki Madness 09-06-2005 20:13

je moet geen s39 gebruiken omdat dit zorgt dat je plaatwerk gaat roesten.je moet vloeimiddel gebruiken speciaal om te vertinnen en dit moet je er ook weer af halen met een doek anders gaat dit ook weer roesten.dit roesten zie je al na een week.Ik heb geprobeerd om het tin te bewerken met een soort van afbraamschijf maar dit geeft te veel warmte waardoor je schijf gelijk vol loopt.


All times are GMT +1. The time now is 20:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.