![]() |
Golf 1 LS 1977/78 opties
Goedenavond.
Ik had een paar vragen. - over mijn golf1 ls automatic uit eind 77 begin 78 Is geleverd met alleen heupgordels. Is dit standaard want het lijkt me vrij ouderwets , en een LS was toch al een aardige luxe uitvoering (zelfs 1100tjes uit die tijd hebben 3 puntgordels erin zitten) of was dit toendertijd optie? en is een 1500 JB LS uitvoering ooit wel schakelbak geleverd? Ik heb ze alleen nog maar in automaat gezien (eind 1977 begin 1978) uitvoeringen zoals GLS en S heb ik wel met schakelbak gezien. en is een 1.5 ls ook ooit met toerenteller met dagteller geleverd of was dat optie en wie weet met wat voor radio ze zijn geleverd , neem aan dat radio's in die tijd nog niet standaard waren in een LS uitvoering? Antenne wel standaard? En kwa boksen zat er 1 boks in het dashboard? En wat voor boksen zijn er geleverd? Deze vragen zou ik graag willen weten omdat ik mijn Golf1 weer bijna helemaal origineel wil maken en ook naar eventueel schakelbak wil ombouwen. en ik hier wel naar nieuwsgierig na ben naar de informatie. |
Mijn 74er is ook een 1.5 LS dan wel geen automatic.
Maar deze heeft ook heupgordels en geen toerenteller maar zo'n grote klok. Dus wel een dubbele tieten teller. Dertypziebsehn hier op het forum kan je vast meer vertellen. |
Dat ben ik
Quote:
Ik heb me 'n folder erbij gepakt van 8/77 en daar staat onder "Uitvoeringsdetails" "tweepuntsveiligheidsgordels" aangekruisd onder alle uitvoeringen, Onder "Extra's tegen meerprijs" staat o.a. "automatische 3-punts veiligheidsgordels", dus die waren toendertijd 'n optie, en dat heeft overigens niks met motorisering te maken. Quote:
Als 'n S en GLS ook schakelbak hadden, dan zou het vreemd zijn als dat bij 'n LS niet 't geval was, dus ja, die hadden ook schakelbak. Onder "Extra's tegen meerprijs" staat overigens ook "automatische transmissie (alleen bij 70 pk motor)". Quote:
Van de modellen met brede achterlichten had ik 't uit de kop kunnen zeggen, die hebben met 1500 benzineblok altijd toerenteller dat wist ik zo al, maar dat bleek ook bij de modellen met kleine achterlichten en 1500 benzineblok het geval (@bprijs: we hebben het dan nu wel over de modellen van de 78er jaargang), want 'n toerenteller staat onder "Uitvoeringsdetails" aangekruist bij Golf S, LS en GLS en natuurlijk GTI, toerenteller was dus geen optie maar standaard bij 'n Golf met 1500 benzinemotor, en dan dus ook onafhankelijk welke uitvoering. Quote:
Onder "Extra's tegen meerprijs" staat ook "compleet radiopakket", radio's waren toen ook niet standaard, en 'n antenne hoort toch bij dat pakket denk ik zo. Quote:
Daar kan ik zo niks over vinden in de folder, maar ik denk dat dat afhankelijk was van naar wat de wensen waren van degene wat de auto nieuw heeft gekocht, of alleen dus een box in 't dash, of tegen meerprijs nog 'n paar in de portieren en evt. in de hoedenplankhouders/dragers. |
Je kon echt zien dat het toen al typisch Volkswagen was , alles bijna als optie tegen meerprijs.
Zelfs 3 puntgordels terwijl in die tijd de meeste merken volgens mij wel standaard was. Ik moet denk ik maar een folder hebben van die tijd ik zag laast een folder uit januari 78 hierbij zat prijslijst bij van alle opties en die er ook leverbaar en radio's waaruit je kon kiezen en die er geleverd werden , en alles wat maar mogelijk was. uit Nederland. jammer dat die weg is... zoiets zoek ik eigelijk nog steeds wel. ik heb wel GLS met handgeschakelbak gezien , en swallowtails met 1500tjes met handbak maar dit waren geen JB motoren. Ik speur veel op internet , maar een 1.5 LS-uitvoering met JB motor uit jaar 1977 / 1978 heb ik nog nooit met handgeschakelde bak gezien alleen automaat.!!! of ze bijna allemaal uitgestorven? En de automaten overgebleven zijn omdat hier meestal wat oudere en misschien zuinigere mensen in reden??? 1.6 fp wel. maar die zijn weinig als automaat geleverd. En die radiopaketten staan ook in folder? Toch wel verstandig om die aan te schaffen :rolleyes: Maar bedankt voor de informatie nu weet ik een stuk meer!!! :thumbup: Ik zou misschien de automaat om willen bouwen na handgeschakeld alleen als dit origineel geleverd. |
Quote:
Zo is het maar net, automaten werden inderdaad meestal door oudere mensen aangeschaft die in de regel beter met hun auto's omgingen, daardoor zijn er veel meer 1500/1600 Golfje's 1 met automaatbak van alle jaargangen overgebleven dan zulke met dezelfde motoren maar dan met schakelbak. Quote:
Zoals ik al eerder schreef: Quote:
Dat laatste aangedikte van uit de folder zegt het al he, er waren dus ook handgeschakelde LS'en. Je kunt als vuistregel hanteren ALLE Golf 1 automaten van ALLE jaargangen en ALLE uitvoeringen (dus ook LS) waren er ook als handgeschakelde versie, zo simpel is het. Persoonlijk ben ik iemand die alles zo wil laten zoals het de fabriek heeft verlaten, maar als ik al wat zou willen ombouwen aan mijn Golf 1 automaat, dan zou het van automaat naar schakel zijn, want met schakelbak is toch veel leuker, maar zoals gezegd, ik laat mijn Golf 1 van '82 helemaal zoals die de fabriek heeft verlaten, gewoon uit principe. |
Quote:
Tsja ik zit er wel sterk aan te twijfelen automaten zijn er in overschot , handgeschakeld veel minder en het is origineel maar niet hoe deze auto uit fabriek rolde en helaas is het een 3 traps automaat. Maar Bedankt voor de informatie :thumbup: Alleen mijn Golf 1 heeft heupgordels ,maar betekend dat ze rond die tijd als ze heupgordels hadden , ook standaard 'geen' hooftsteunen hadden? Of waren hooftsteunen juist wel weer een optie? |
Je zegt in het begin dat je hem zo standaard mogelijk wil houden. Dan zou ik er ook de bak op laten waarmee die ooit uit de fabriek kwam.
De oudere modellen hadden inderdaad niet altijd een hoofdsteun zover ik weet. |
Quote:
ik heb net gekeken onder "Uitvoeringsdetails", hoofdsteunen waren in het 78er modeljaar alleen standaard bij de GTI, bij alle anderen dus niet, zullen daarbij dus 'n optie zijn geweest. Twee punt veiligheidsgordels (zijn dus heupgordels) zijn bij alle uitvoeringen aangekruisd, zelfs bij de Golf GTI (!), automatische 3-punts veiligheidsgordels staat onder "Extra's tegen meerprijs", het viel zo als ik dat begrijp allemaal te combineren, heupgordels zouden dus bv. wel met hoofdsteunen mogelijk zijn geweest. Edit.: die auto van je is gewoon zo samengesteld zoals degene wat hem toendertijd nieuw kocht graag wou hebben, 3-puntsgordels en hoofdsteunen vond hij/zij dus niet nodig. |
All times are GMT +1. The time now is 20:03. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.