How too:Foksy adjuster op een t2
Hoe een Panorama bus te verlagen .. voor de één een probleemvraag, voor de ander 'dagelijkse' kost 8)
De vooras is vaak het grootste struikelblok, daar achter vaak simpel de torsie één tand versteld kan worden. btw, deze actie hebben we op een spijlbusas toegepast, maar een T2a/T2b as is qua opzet natuurlijk hetzelfde De "Foksy" adjuster kit De gestraalde spijlbus vooras waar we een adjuster op gaan monteren. duidelijk is de ingekrasde lijn te zien die nodig is om straks de adjuster op de juiste manier te monteren. Close up De lijn,met aan beide zijdes van het gat een krasje op 19mm uit het hart van het gat. de 19mm (links en rechts van het gat) rondom de as afgetekend. Het doorzagen van de as met een dunne (1mm) doorslijpschijf. Let op !! ... Netjes,rustig én haaks doorslijpen. Het ertussen gezaagde middenblok. Ook is er in de lengte van de torsiestaven een zaagsnede gegeven in het middenblok. Hierdoor spant het middenblok zich straks in de overzetbuis op het moment dat de torsiebladen worden vastgezet. De eerste halve maan van de overzetbuis wordt gehecht aan de torsiebuis. De onderzijde van de sleuf moet ongeveer overeen komen met het hart van een bout op de kraslijn. Vanaf de andere kant gezien. De sleuf in de overzetbuis maakt een verdraaiing van ongeveer een 90 graden mogelijk. Het middenblok wordt er weer tussen gelegd. Nu is ook meteen duidelijk waarom je haaks moet doorzagen .. bij zo'n grote verdraaiing gaat hij bij een schuin doorgezaagd blok klemlopen tussen het linker- en rechterdeel van de torsiebuis Het aflassen. Na het driedubbel kontroleren of het middenblok vrij kan draaien,kun je de halve maan overzetbuizen op de torsiebuis vastlassen. Op de voorgrond staan de "hoepels" al klaar om in de volgende fase te monteren. De afgelaste halve maantjes over de torsiebuis. Kontroleer nogmaals -na het laten afkoelen van de as- of het middenblok nog steeds vrij kan draaien. Aanzicht op de andere kant. Let er ook op dat waar de halve maantjes op elkaar aansluiten,de las niet te ver inbrandt,anders zit dadelijk je tussenblok vast in je as. Het afpassen van de "hoepels". Tussen deze twee hoepels komt dus de eigenlijke adjuster. Ga er altijd van uit dat de adjuster weer in z'n orginele (lees hoogste) stand kan terugkeren,en dat vanaf dat punt de adjuster alle ruimte heeft en krijgt om te draaien. Ga niet nu al alles iets lager op de as lassen,want dan krijg je het hele spul niet meer gemonteerd. Zet ook niet de hoepels hoger op de as,want dan zitten ze tegen de bodem van je cabinevloer aan. Het resultaat. Dit is gebeurd op een spijlbus as .. het principe voor een panorama as is hetzelfde .. bij een spijlbusas is er alleen minder tussenruimte tussen de torsiebuizen,waardoor je dubbel moet controleren of onder je stuurarm vrij kan draaien,maar je ook boven niet te hoog uitkomt ... daar zit immers je cabinevloer,remember. Het resultaat van een avondje lassen. De lange bout moet nu alleen nog op lengte worden gemaakt. Twee assen per avond .... Wij zijn er nu ondertussen al dermate in bedreven dat we twee assen op een avond kunnen doen .. dan liggen ze wel reeds gestraald klaar. De zwarte is een spijlbusas (met extra aangelaste rembekrachtigersteum), en de -blanke- gestraalde as is een voor een 71'er t2a waar straks ook een rembekrachtiger op gemaakt gaat worden. Met dank aan mijn vriend Mac Gyver voor het lassen en z'n geduld ... hij moest tenslotte iedere keer stoppen zodat ik weer foto's kon maken ;) Voor eventueele vragen kun je mij altijd een pb'tje sturen. |
Superduidelijk,
Laat weinig aan de verbeelding over! Ik sta al te popelen om te beginnen! |
Nu is eigenlijk mij pas de werking van een foksy duidelijk!!!
Heb alleen nog een vraagje: die bout die je om schrijft als de bout die nog op maat gemaakt moet worden word dan ook nog voorzien van een konisch uiteinde om in je veren pakket te passen??? (Ga nu m'n eigen ontwerpje ook maar aanpassen denk ik :redface: , heb namelijk 2 dagen zitten martelen om dat middenblok los te krijgen en als ik het zo zie is het een 15min werk :cool: ) |
gaaf! past dat ook op`n golf 1 ? ;)
goed gedaan man!! lekker duidelijk voor iedereen!! mijn complimenten! (ook al heb ik er nix aan :)) |
Nice !!
Heb t IRL gezien maandag.....had zo mijn twijfels over het systeem, maar ben er nu wel zéér zover te spreken !! (als de pendelasbak er onder gaat misschien toch maar eens over denken om voor een adjustertje te monteren :wink: ) |
Quote:
Ja,daar moet nog een "puntje" aan gemaakt worden .. dat puntje valt dan in een centergaatje wat in je verenpakket zit .. als je nu deze bout aan gaat draaien sluit je je verenpakket op in het middenblok, en het middenblok spant zich (er zit immers -foto 6- een zaagsnede in) in de nieuwe overzetbuis. Zo zit je Foksy dus op 2 manieren vast .. met de lange bout die door de "hoepels" heengaat,en met de centrale bout waarmee je verenpakket in je middenblok zit. |
Ziet er heel goed uit, ben benieuwd naar de beschrijving.
maar toch.... bij mij blijft hij origineel |
Quote:
Beschrijving staat onder foto's :p Quote:
Weet ik toch Rico,maar ik kreeg zoveel vragen van "hoe zit het nou ??" dat ik geprobeerd heb om alles in een fotoverslag met uitleg in een topic te plaatsen. Maar je kunt met deze adjuster altijd terug naar de standaard rijhoogte,en mijn pano (waar deze adjuster al bijna 6 jaar onder zit) staat "bruikbaar" laag ;) Ik wil er tenslotte gewoon een trailer achter kunnen hangen,en ook nog eens onderdelen inladen. |
Seht gut aus! Weet nog niet of ik wel zo'n voorstander van die dingen ben maar inbouw is makkelijker dan rasterplaten lijkt me.
Erg leerzaam stukkie crew-cap... meer van dit soort dingen!!!! |
So handig! Tis dus wel heel makkelijk te doen :D
Toch ook maar eens aan de slag gaan met mijn vooras! |
2 Kruk@b: Je wijst er de hele tijd op dat het middenstuk makkelijk moet kunnen draaien.
Zit het dan zo los dat je het met de hand kan doen of met je het met gereedschap in beweging krijgen??? |
@vwkroewkep;
hij draait best zwaar in de as rond ... kan ook niet anders,ze (middenblok en torsiebuizen) hebben dezelfde buitendiameter. En straks bij de montage van de as onder de auto laat je het gewicht van de bus gewoon z'n werk doen ;) |
Quote:
Ok, dan komt het vast wel goed!!! |
Foksy adjuster
Ziet er allemaal wel goed uit, maar ik snap niet waarom je er nog zoveel werk van maakt?? Ik zou die buis niet doorsnijden, maar gewoon die dimpels uitboren en dat sleufgat in de voortrein zelf slijpen. Dan de centerblok draaibaar maken.
Eens deze centerblok draaibaar is moet je maar gewoon die 2 halve manen op jouw as lassen en klaar! Lijkt me eenvoudiger dan die as mooi haaks te gaan doorslijpen om er dan 2 halve buizen tegen te gaan lassen?? Ben ik nu verkeerd en iets vergeten waardoor mijn principe niet zou werken?? Ziet er wel mooi uit :) !! Peter www.vwsamba.tk |
dit zijn tenminste een beetje foto's en uitleg waar je iets aan hebt. niet van dan gaat het eene boutje naar het moertje dat draai je 127 graden links kwart om en dan de inbus tot de 3de naaf doorduwen. zo klaar, :p
ziet er strak uit. |
Quote:
ja Peter want , dan spant het middenblok zich niet geloof me dit is echt het snelste. Je schets platen zijn trouwens top. |
Ik vond het daarom nog een aardig kl*te werk die dimpels uitboren, een sleuf erin maken en het middenblok draaibaar maken!!!
(was ook nog maar de eerste keer) |
Gaaf zeg! Wat is het? :p
|
Daar heb je wel een punt!
Ik denk dat het misschien wel beter is om deze centerblok ook wat te laten meeklemmen want als al het gewicht op die ene dwarse bout komt zal je rap nog wat lager zitten met de neus van de bus (vluchtheuveltje nemen, bout schuift door, doem ... neus op de grond en maar asfalt afschrapen!) ! Heb je jouw voortrein al kunnen versmallen met de zijplaten?? Ik heb al verschillende versmalde voortreinen gemaakt met die platen, passen perfect! See YA, Peter www.vwsamba.tk Quote:
|
Quote:
Gebeurt toch ook!!! Door die "snee" die je in het middenblok maakt! |
All times are GMT +1. The time now is 02:59. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.