Achter wiellagers, persen of niet...?
Ik lees en hoor nogal tegenstrijdige berichten...
De achterwiel lagers van een 1.8 golf 3 met trommels, moeten die nu wel of niet geperst worden...? Wil ze binnenkort vervangen, maar heb geen pers. |
Deze kun je er gewoon voorzichtig in kloppen.
Ik doe dit meestal met de buitenring van het oude lager. Hier slijp ik dan van de buitenkant op de slijpsteen een klein stukje af zodat deze niet ook vast komt te zitten in de remtrommel ;) Deze krijg je er anders héél moeilijk uit. :tongue: VW heeft hier een doorn voor die ik hier sinds kort ook heb. Deze past in de buitenring en hier klop je het lager ook mee in de trommel of remschijf. |
en uitkijken dat je de ringen met de goede kant erin klopt, anders kun je opnieuw een lager kopen.
goed erop letten dat je het oude vet compleet verwijderd en de boel schoonmaakt. vet krijg je meestal bij een nieuw lager erbij. heel zakje gebruiken dus. kooptip: ebay.de krijg je ze voor een tientje. brezan rond de 4 tientjes. |
Lager monteer Voorbeeld site.
Het komt er in het kort op neer: Druk uit oefen op het deel van de lager wat klemt. Nadeel van de methode met de hamer: het lager kan sneller scheef gaan zitten en is dan met geen mogelijkheid verder meer te krijgen. |
geduld is een schone zaak,is even kloten vooral in het begin.
|
Quote:
afslijpen zou ik niet doen, eruit slaan met een doorslag, vervolgens naaf schoonmaken, nieuwe lagerbuitenring erin leggen en de oude op dezelfde!!! manier erop leggen, dan voorzichtig erin slaan, op 12 3 6 en 9 uur en dan gelijkmatig, als die dan aanzit tik je met de doorslag vanaf de andere kant het oude buitenringlagergedeelte weg. vervolgens je nieuwe lager voorslaan met vet en netjes monteren en opspannen, niet te strak! |
laatst lagers vervangen, gelukkig hebben we op t werk grote truckdoppen die precies de maat hebben van de lagerschalen, rustig erin tikken en klaar is kees
|
Mag geen probleem zijn voor iedereen die weet wat een hamer en een doorslag is :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 23:22. |