Project | VW Corrado ex- 16VG60 to R32 BUB trackday-car
Dit is eigenlijk naar aanleiding van evilnyntje, die mij erop attendeerde dat ik eigenlijk geen echt topic op Volksforum heb over de bouw van mijn Corrado 16VG60.
Het kan dus goed zijn dat je al deze foto's en teksten al lang een keer gelezen of gezien hebt. Ik heb op een gegeven moment een "Project-C Bijna klaar"-topic aangemaakt maar dat was met allemaal externe foto's die ondertussen niet meer werken. Dus bij deze het verhaal... Rond 1997 is het eigenlijk allemaal begonnen, ik was helemaal besmet met het VW-virus door GTI treffen Baarlo, heren als Jeroen Dik, Abel, Evert Dirker, Hans Weijs, Roy Koenen en uiteraard Jan- en Sonja Nieuwenhuizen. Toen was voor mij ook duidelijk dat het een 16VG60 ging worden en na diverse bezoekjes aan Dik in Lochem werd de verzameling onderdelen voor de motor steeds groter: ABF cylinderkop geflowede kanalen, grotere kleppen en klepseals en andere CatCams nokkenassen: CatCams nokkenassen: Grotere kleppen en klepzittingen: Inlaatkanaal: Uitlaatkanaal: Nieuw VWMotorsport inlaatspruitstuk (ongeveer gelijk aan Scirocco 16V 50mm) en daar ben ik meteen aan beginnen te zagen, schuren en lassen om het voor het oog mooier te maken: Koude-start-ventiel weggehaald: Ook waren we met een zeer gezellige groep regelmatig op de meetings te bekennen, veel daarvan zijn nu erg actief achter de schermen van Volksforum.com En ook de verzameling en uitwerking van alle delen ging rustig verder. Toen de motor zover klaar was, JD heeft het draaiende gedeelte in elkaar gezet, had ik een Corrado gevonden zonder schade en zonder schuifdak. Dit bleek moeilijker dan gedacht omdat ze bijna allemaal met een schuifdak uitgerust waren. Voor de plannen ivm de rolkooi was een schuifdak niet wenselijk. Mijn Corrado toen ik hem in 2000 kocht: Bijna meteen de Corrado gestript op het onderstel na en begonnen met het inbouwen en passen maken van de motor met koeling, intercooler, kabelboom en carterontluchting. Na de inbouw ongeveer 3000km gereden met verschillende kleuren deuren, bumpers etc. om de motor in te rijden en toen was er nog de welbekende VWforum meeting in Leusden (voorheen de naam van Volksforum). Na het inrijden brak de tijd aan om hem definitief te demonteren en klaar te maken voor de grote wederopbouw. De Corrado ging tot op de laatste schroef uit elkaar om zo de werkzaamheden aan de carrosserie mogelijk te maken. Een goede kennis van mij deed aan Rally-cross met een Gp A Golf mk2 van VWMotorsport en hier had ik dan ook zeer veel inspiratie- en afkijkmogelijkheden van. Deze Golf heb ik in 2010/2011 opnieuw opgebouwd, VW Golf mk2 VWM GpA TFSI DSG trackday-car rebuild thread Ik had een originele set Topmounts van VWMotorsport kunnen bemachtigen en hiervoor moest de veerpoot aangepast worden: De voorgevormde plaatdelen om de rubbers op te nemen moesten eruit: En er kwamen verstevigingsringen van onderuit terug in: Voor de achterzijde heb ik ook topmounts gemaakt: En ook hier moest uiteraard het voorgevormde originele plaatwerk verwijderd worden en kwam er een verstevigingsring voor terug in de plaats: Omdat de rolkooi erg uitgebreid ging worden, compleet gelast en van binnenuit naar de voorste veerpoten zou lopen met een kruis ertussen moest het originele schutbord eruit. Hierop zit het chassisnummer en dus is er iemand van de RDW bij geweest om een officieel onderzoek naar de carrosserie-, motor- en bak te doen. Dit was ok en ik kreeg een iVIN nummer aan de voor- en achterzijde van de kale carrosserie waarvan de nummers geregistreerd stonden bij de RDW voor het terugzetten van het chassisnummer op een later tijdstip. Tevens ben ik betoen begonnen met het kaal maken en doorlassen van de carrosserie aan de voorzijde. Aspraak gemaakt bij en bekende kooienbouwer om een gelase, FIA gekeurde kooi te laten maken en de carrosserie kwam op een pallet te staan om er naar toe te brengen. Ondertussen zijn we halverwege 2003. |
Ik vind het nu al mooi......er komt nog meer neem ik aan ???
|
Mede door de koop van een huis en de verbouwing hiervan gaan de vorderingen wat trager :)
Welbekend bij de meesten denk ik.. Terug van de kooienbouwer en heel wat stalen buizen rijker: Ook werden meteen de deuren onderhanden genomen, hier moesten uiteraard de foeilelijke originele deurklinken plaats maken voor de 2e generatie audi-klinken. Waarom ze A3 klinken genoemd werden en worden weet ik nog steeds niet want ze zaten in alle modellen vanaf die tijd :) De ophanging onderging ook de nodige ontwikkeling en verbetering met het zwaardere gebruik tijdens trackdays en onze bezoekjes aan de Nürburgring in het vooruitzicht. Uniball-lager passingen voor in de draagarmen (hier de alu versie met RVS pasbussen): En hier de eerdere geheel RVS proto: De achterasrubbers vervangen door Uniball met pasbussen, proto's gemaakt op een oude achteras: De topmounts gemonteerd om de schroefset van H&R te passen met de wielen en de spatborden. Voorzijde: Achterzijde: Om de wielen te laten passen overal, de maat zou 8x17 worden met 235/40/17 banden, hier te zien met een passet velgen: Was het nodig om 25mm spoorverbreders te monteren voor en achter om zo de schroefset niet te raken. Het blijft toch hetzelfde of je nu een velg met ET10 neemt of een velg met ET35 en een spoorverbreder an 25mm Daarna mallen gemaakt van alle ramen, zonder de voorruit uiteraard want die moet er nog nieuw en origineel inkomen (APK verplicht om een gelaagde ruit te voorzien). Carrosseriewerkzaamheden om de macrolon ramen te kunnen monteren: Het is nu eind 2005 |
Ik denk dat ik hem op Volksdub afgelopen jaar al heb staan te bewonderen, maar wel mooi om te zien hoe dit nou eigenlijk allemaal tot stand is gekomen :D.
|
Eindelijk :)
|
Ruig! Leuk om s te zien hoe t gemaakt is by je!
|
Heb de auto op een meeting gezien ik denk een jaar geleden,en zei tegen mijn maat wat een mooie racer,zei er toen bij dat ik hoopte dat deze daadwerkelijk gebruikt zou worden voor trackdays, dit hoorde jij waarop je behoorlijk in de aanval ging dat ik daar niet bang voor hoefde te zijn
Ik wil je bij deze nogmaals complimenteren voor de bouw van de auto,idd eentje die echt gebruikt word,dit verdient voor mij respect :thumbup: Ik was alleen benieuwd wat voor motor er nu in komt want ik meende de 16vg60 te koop zien staan? |
gaaf om hier wat opbouw foto's van te kunnen gaan zien :thumbup:
neem aan dat dit nog wel iets zal worden uitgebreid!?? ik weet niet precies wat de plannen zijn maar er zijn in middels wel een aantal spullen in mijn bezit van zijn 16vG60 voor mijn 16vG60 project :D |
Erg leuk om te lezen dat wij (son en ik) jou hebben geinspireerd om tot de bouw over te gaan van zo'n auto. Prachtig!!!!!! Jij bent op jouw beurt vast weer een inspiratiebron voor een ander.
|
Topic titel op verzoek aangepast.
|
Quote:
Jazeker! Die groene mk1 kwam toen ook nog eens in de PerformaceVW. Ken hem bijna van buiten! TOP! Is naar ED gegaan later toch? Heb meteen even een EDIT gedaan van mijn eerste post, mag Roy Koenen zeker niet vergeten in het rijtje. |
Quote:
Ja heb hem na de geboorte van onze dochter aan evert dirker verkocht(2002) Er gaat in onze ogen niks boven het geluid van een 16vg60. Voor toen waren het echt snelle motoren. Nu kan er kwa vermogen niks op tegen een turbo maar ik zweer bij een 16vg60. Veel succes met je projekt. |
Nadat het en tijdje rustig is geweest in 2006 t/m begin 2008 ivm de verbouwing etc. Heb ik in dit jaar, 2008 de draad weer opgepakt.
De eigen garage was eindelijk in dusdanige staat dat ik er rustig de auto in kon afmaken en zo geschiedde. De nieuwe wielen met de juiste banden erop gemonteerd om alles passend te maken: Het was een nieuwe set AZEV A in 8x17 ET30 4/100 met 235/40/17 Bridgestone Potenza RE050A. De remschijven zijn: 323x28mm 2-delige VWMotorsport AP remmenset. Deze zal in een later stadium op de Corrado gemonteerd worden. Eerst zal ik gaan rijden met een 305x28mm Brembo set van een Seat Ibiza Cupra R uit 2000 Dit alles zat rondom gemonteerd op 25mm spoorverbreders om oplaats genoeg te maken voor de veerpoten, het juiste Camber en de remmerij die er aan de voorzijde nog op moest komen. Ook het koelpakket aan de voorzijde werd passend gemaakt en ingemeten. De hele "trend" van "getrokken" banden op een velg is aan mij niet besteed en ik wilde een zo breed mogelijk rubber-oppervlak op de weg kunnen zetten, de wielen staken voor en achter nu 4 cm buiten de wielkasten en er moest dus het nodige gebeuren om dit alles passen- en mooi te maken. Timmeren en lassen dan maar! Op de volgende foto is het negatieve Camber op de achteras goed te zien! Nu pasten de wielen eronder alleen vond ik de afwerking nog niet helemaal klaar. Ik wilde graag het laatste randje nog een zetje geven, dus nog even aan het werk, en dit was het resultaat. Na het spuiten is het veel beter te zien. Omdat er na 4 jaar nog steeds twee iVIN zegels van de RDW op zaten werd het tijd om toch maar weer eens contact op te nemen met de RDW om het chassisnummer er opnieuw in te laten zetten op een juiste plaats. De Corrado er dan toch maar eens voor klaarmaken: en op naar de RDW in Venlo: Het stelde eigenlijk niet veel voor, er werden wat zaken opgezocht en nagekeken en alles was ok. Het pons-apparaat werd eropgezet en na terugkomst zag het er zo uit: Toen kon het echte werk beginnen, het verwijderen van de undercoating en kitlaag over de lasnaden aan de onderzijde van de carosserie. Heerlijk! Al met al kwam er een berg van 30kg kit en undercoating vanaf! En omdat de wielkasten een heel stuk breder geworden waren en een heel andere vorm hadden gekregen moesten ook de voor- en achrebumper flink gewijzigd worden. Om dit te vergemakkelijken zijn eerst de bumpersteunen links en rechts 15mm naar buiten geplaatst: Daarna alles ontvet en bedekt onder een laagje epoxy-primer om vliegroest tijdens vervoer te voorkomen. Nadat alle werkzaamheden aan de carrosserie klaar waren werd deze opgehaald om naar de spuiterij gebracht te worden waar hij eerst grondig onderhanden genomen werd door de "strakmakerij" De binnen-, buiten-, onder- en bovenkant werden strak gemaakt en ook de aansluiting van de bumpers op de wielkasten hebben we hier kunnen aanpassen. Op de foto is de originele bumper te zien in de reeds verbrede steunen op de carrosserie, ze hebben nog wat werk nodig :D Het is tijd om de carrosserie met alle losse delen te verhuizen naar de buren om gespoten te worden. Eindelijk! We spreken nu over augustus 2008. |
Het is een erg mooie wagen geworden! Leuk dat je nog even een "build thread" plaatst! Ben benieuwd naar de nieuwe plannen..
|
Echt mooi om dit zo te zien,heb de auto gezien vorig jaar op de parkstadmeet bij het rodastadion in kerkrade.
|
Thanks!
Ben ook echt nog steeds erg blij met het resultaat! De plannen en wijzigingen komen vanzelf aan bod :thumbup: |
Mooie build thread Herm! Ben benieuwd wat zijn nieuwe hart gaat worden...
|
het is net of je terug in de tijd gaat in dit topic :D
Blijft een uitzonderlijk mooi project Herm! |
Zoals gezegd ging de Corrado naar de spuiterij, ook de bumpers sluiten nu mooi aan op de bredere lijnen van de wielkasten.
Ondertussen ben ik verder gegeaan met de achteras en de draagarmen, deze werden gestraald, gescoopeerd en vorzien van een poedercoating. Nieuwe schijven, lagers, de 28mm H&R stabilisatorstangen Als eerste is de onderzijde, de motorruimte en de binnenkant mooi in de kleur gezet. Omdat ze speciale vergunningen hebben mogen ze ook niet-watergedragen lakken gebruiken en is gekozen voor een speciale industrie-lak van Sikkens om bijvoorbeeld steenslag zoveel mogelijk te voorkomen. Na terugkomst hebben we meteen de omrol-kooi gedemonteerd en de Corrado op zijn nieuwe onderstel gemonteerd zodat hij wat hanteerbaarder werd. De opbouw kan beginnen! De bekabelingkan erin en op maat gemaakt worden. De accu komt uiteraard achterin en de 35mm2 kabel die naar voren loopt wordt achter bij de accu afgezekerd en op de dorpel komt de hoofdschakelaar om de stroom te onderbreken. En om toch iets meer licht te kunnen produceren uit de Corrado koplampen heb ik een welbekende Xenon-set ingebouwd. De voorschakelapparaten en relais worden zoveel mogelijk samen met de bekabeling weggebouwd. De brembo set is tijdelijk gemonteerd voor pasdoeleinden. De leidingen moeten namelijk nog allemaal op maat gemaakt worden. Het wordt tijd om de motor in te bouwen... |
Hier is echt goed over nagedacht, heel erg leuk om te zien.
Mijn complimenten !! |
All times are GMT +1. The time now is 19:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.