Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vacuumventiel? AAZ (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=92447)

Gertjan 15-11-2011 18:30

Vacuumventiel? AAZ

Ik ben bezig een AAZ in m'n Jetta 1 te bouwen, en ik kwam dit ding tegen:

Wat is het, wat doet het en kan ik het weglaten op de een of andere manier?
Er zat een stekkertje aan maar ik weet dus niet waar ik dat op moet aansluiten...

MauSeR35 15-11-2011 18:33

volgens mij staat ie hier ook in: http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=eco+mode

Audi1981 15-11-2011 20:18

AAZ is toch een soort ECO TD, dit klepje bepaalt geloof ik wanneer jouw LDA op de pomp aangesproken wordt, voor maximum prestaties; weglaten.
Voor minimaal verbruik; aansturen.
Als je binnen in de auto een laad druk meting hebt kun je met een schakelaar het klepje aansturen en zien dat met aangestuurde klep je een stuk minder snel maar wel zuiniger bent :thumbup:

MauSeR35 15-11-2011 22:07

Lijkt mij ideaal, vandaar dat ik de link gepost heb.

jetta mk1 '82 16-11-2011 17:21

Je kan ff bij mij komen spieken of ik beg er nog in hen zitten!

Gertjan 16-11-2011 22:43

Het slangetje loopt van de wastegate (geloof ik) naar dat klepje, en van het klepje gaat hij naar de vacuumslang van de rembekrachtiger.
De LDA zit gewoon aangesloten vanaf het inlaatspruitstuk.

Dat verhaal over het maken van een Eco modus ken ik, maar daar maak je gebruik van 2 klepjes, en is niet origineel.
Ik vroeg me gewoon af wat dit ding voor nut had...en of het van belang is dat ik het aansluit, of gewoon dicht kan maken?

Turbo-Variant 17-11-2011 00:09

Denk eerder EGR... Zat namelijk ook op een deel van de AAZ motoren.

Even fotootjes maken waar die precies naar toe loopt. ;)

joostvw 17-11-2011 00:44

dat ding regelt dat klepje van je turbo.
als het goed is vind je een stukje kabelboom van de golf 3 wat van je pomp naar dat ding gaat.
er is maar 1 zwart stekkertje wat daar zo op past dus kan niet missen.

Turbo-Variant 17-11-2011 01:04

AAZ heeft geen computer om turbodruk te regelen. Daarnaast werken AAZ (TD) en 1Z (TDI 90PK) met overdruk om je wastegatemembraam te bedienen.
Variabele turbo's worden aangestuurd door onderdruk (en dus aangesloten op de slang van rembekrachtiging)

Gertjan 17-11-2011 18:37

Hij zit hier op de wastegate aangesloten. Kan ik deze gewoon afdoppen of vergaat dan de wereld?

patjetta 17-11-2011 20:32

Gewoon open laten anders werkt je wastegate niet goed meer omdat de lucht tegen word gehouden.

Thomas 17-11-2011 20:39

Quote:
Originally Posted by Gertjan

Hij zit hier op de wastegate aangesloten. Kan ik deze gewoon afdoppen of vergaat dan de wereld?

Gewoon afdoppen, kan echt geen kwaad.
TD Ecomatic is nergens goed voor.

Dus:
- Heel de egr meuk er vanaf gooien
- De verrijkingsschroef een slagje geven
- De LDA boostpin van een ecomatic verloopt gewoon recht dus deze even zelf inslijpen of vervangen door eentje van een GTD
- En dan kan je nog de turbodruk gaan verhogen.

Zonder kosten kan je zo een 90pk 1Z voorbij rijden :D

patjetta 17-11-2011 21:15

Als je deze afdopt kan hij aan die kant van het membraam ze druk niet meer kwijt en kan hij zo de wastegate niet meer goed bediennen waardoor je bijna altijd te veel druk hebt.
Nou is dat niet zo erg alleen blaas je snel je koppakking er uit.

Gertjan 18-11-2011 01:23

Het opvoeren van de motor is mij van latere zorg, GTD boostpin heb ik klaar liggen ;)
Zit er een EGR op een AAZ dan? Ik heb er namelijk geen 1 gezien :confused:

Als ik het goed begrijp gaat de overbodige druk van de wastegate via dat klepje naar de vacuumslang van de rembekrachtiger, waardoor die het dus 'kwijt' raakt?
En als ik deze dus afdop (of het klepje er tussen zet met een schakelaar) gaat de turbodruk omhoog?
Ik heb trouwens een drukmeter binnen, dus die kan ik in de gaten houden...

All times are GMT +1. The time now is 10:06.