Achter wiellager vervangen
Hallo,
Ik ga het linker achterwiellager vervangen van mijn Golf 2 Function '92. Daarvoor heb een achterwielset gekocht. Daar zit een zwarte plastic ring met een rubberen ring erin. Waar is die voor en hoe moet die gemonteerd worden? Kan iemand ook een gedetailleerde beschrijving geven van hoe de lager ringen in de trommel moeten? Vanaf welke kant erin schuiven/persen/slaan? Welke kant van de ringen naar buitenkant gericht? Hoever? Eventueel een link met beschrijving, tekening en/of filmpje is ook zeer welkom. Groet, Function |
Die keering is de vet keering.
Maar als je zoveel vragen hebt over iets relatief simpels is het dan niet verstandiger om iemand met een beetje ervaring mee te laten kijken. Indien je het lager niet goed ingevet en afgesteld wordt zal deze binnen korte tijd weer kapot zijn. |
idd, vet keerring moet goed gemonteerd worden, en de afstelling en borging is wel heel belangrijk.
Anders is ie idd snel stuk, of kan ie zelfs vastlopen of eraf lopen. |
Kan iemand uitleggen hoe die "vetkeerring" gemonteerd moet worden?
De rest rest weet ik ongeveer wel en kan ik wel nakijken hoe het orgineel zat. Alvast dank |
zorg dat je het vet goed door het lager schraapt..... anders zo weer brommend lager
|
de ring moet erin zoals je de oude hebt verwijderd;)
maar begrijp je vraag niet helemaal,die keerring kan er maar op 1 manier in? |
Bij de oude zit alleen een seal (ring) in de (binnen)lager.
Bij de nieuwe zit een zwarte hard plastic ring met daarin een rubberen ring met een dunne veer. de hardplastic ring is net iets breder dan het lager. Wat moet ik hiermee? |
Quote:
hallo als je de oude lager eruit haalt plus de schaal waar hij in loopt .. zet je eerst de nieuwe schaal erin .. dan lager goed invetten dan kun je gewoon de ronde zwarte ring erindrukken lijkt mij niet erg moeilijk . je kan er weinig aan mis doen ,, gewoon proberen .. succes gooigolf |
Zo te horen heb je er niet veel verstand van , waarom laat je het niet gewoon doen ?
Dalijk doe je wat fout of zet je iets niet goed vast en kan dat hele nare gevolgen hebben. |
Dus,
1. Nieuwe schaal erin. 2. Lager invetten. 3. Lager in de schaal plaatsen 4. Plastic ring met rubberen ring erop plaatsen en de rubberen ring in het lager drukken. 5. Plastic ring eraf halen (of laten zitten?) |
|
Thanx, precies wat ik zoek.
Het binnenste lager (2) moet dus zover naar binnen dat de rand vetkeerring (1) er ook nog bij in past? En de opstaande rand uitsteekt? De oude lager (het metaal) zit namelijk meteen aan rand van de trommel en heeft alleen een rubberen ring in het lager. |
Het lager sla je erin tot dat hij niet verder kan, hij zit dan tegen de aanslag..
|
ik zal niet op het lager gaan slaan zoals hier boven wordt gezegd .
de oude lager schalen tik je er uit met een oude plate schroevendraaier. vervolgens maak je het huis schoon. heel iets vet aan het lagerschaal deze tik je er in (beheerst) door rondom tikjes te geven. dan tik je hem zover dat je niet meer kan dan pak je oude lagerschaal en die leg je op de rand van de nieuwe zo tik je hem tot ze eind.... vervolgen druk je het vet goed de lager is je leg wat vet in je hand en schraap met drukkende beweging het vet er in druk het lager in de lagerschaal (bijde zeiden) Natuurlijk 1 kant (grote) sluit je af met die grote zwarte ring vervolgens plaats je de trommel weer terug en stel hem goed af (aandraaien en iets meer dan kwart los maar dat moet je even aanvoelen) :thumbup: al met al klein uurtje werk dit is mijn manier |
Het is gelukt. de binnen- en buitenlager zitten erin. De vetkeerring heb ik er ook in maar, er zit wel ruimte tussen het binnenlager en de vetkeerring. Hoort dat zo?
Al een stuk gereden en de herrie is weg. Al met al en simpel klusje vooral omdat er geen bouten of moeren muurvast zitten. Meeste werk was het uitzoeken hoe de trommel eraf te halen. Er zit een wigje dat je door een wielboutgat omhoog moet drukken. |
Quote:
Slaan of tikken komt op hetzelfde neer ;) Mag er van uit gaan dat iemand die een lager vervangen niet simpelweg op het lager gaat slaan :rolleyes: |
Quote:
Goed zo! Ben je tenminste trots dat het jezelf is gelukt en nu weet je hoe het zit. Ik moet het ook nog een keer doen i.v.m. brommende lagers. De moeren ooit iets te vast gedraaid denk ik na vervangen van de remschoenen (in maart). Laat je in ieder geval nooit van de wijs brengen door: "laat iemand anders er naar kijken als je het niet weet", want dan leer je zelf nooit iets! Beter teveel vragen en klinken als "er geen verstand van hebben", het daarna goed doen en er wat van leren dan dat iemand het voor je doet en je het nog niet snapt. Je moet toch een keer beginnen. Zo'n Golfje (1.3) is echt goed om te leren, blokken zijn onverwoestbaar en voor de rest zit alles logisch en handig in elkaar. En onderdelen kosten ook weinig. Als het echt mis gaat, kost een nieuwe goede ook maar een paar 100 euro. :thumbup: Een handboek is trouwens ook nooit weg, bijv Jetzt helfe ich mir selbst. Dankzij dat boek heb ik inmiddels bijna alles wat los en vast zit al eens onderhanden gehad, en vandaag voor het eerst van mijn leven distributieriem, waterpomp, krukas- en nokkenaskeerring vervangen plus olie ververst (how-to volgt). Dus ben ook ff trots vandaag. :D |
Quote:
er staat toch duidelijk op het lager slaan en als iemand dit soort vragen stelt en zo antwoord krijgt zoals die van jou over op het lager slaan ben ik toch zo om te zeggen sla niet op dat lager :thumbup: |
Quote:
idd splitpen dan kroontje dan moer dan plaat en dan rustig de trommel los kloppen maar het is je gelukt |
Quote:
Misschien kun je beter lezen als mij, maar er staat alleen dat je het lager erin moet slaan tot de aanslag. Heb nergens getypt hoe je het doet of dat je op het lager moet slaan ;) . Ook jouw uileg laat te wensen over, daar staat wel in dat je op het lager moet tikken en naderhand verder tikt met het oude lagerschaal :rolleyes: Quote:
Maar nou is het topic genoeg vervuild ;) |
All times are GMT +1. The time now is 03:59. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.