Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Distributieriem en speling op vooras (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=90674)

T3busje 02-10-2011 10:40

Distributieriem en speling op vooras [Klus geklaard]
 
Hallo!

Sinds kort een mooie T3 transporter MPV 1.6D uit 1986 op de kop kunnen tikken. Rijdt goed en recentelijk geïmporteerd uit Duitsland en heeft nu een NL kenteken.

Er is wat onderhoud nodig, 2 korte vragen;

- Is er een truuk om de distributieriem te vervangen zonder de motor uit te bouwen?

- Wat mag de maximale APK speling zijn op de fusee kogel van de bovenste draagarm? (vooras) Er zit wat speling op, maar waar ligt de grens voor vervanging?

Verder nog specifieke T3 transporter weetjes die bij APK van belang zijn?

Thanks!!
Arno

Broer Konijn 02-10-2011 17:29

Doorgaans kan je de distributie gewoon vervangen zonder de motor uit te bouwen.

De speling van de fuseekogel mag volgens mij maximaal 1 mm zijn. Zou hem sowieso gewoon even vervangen voor de apk, makkelijk klusje :thumbup:

T3busje 03-10-2011 07:07

Dank voor de reactie - het is wat krap tussen bumper en motorblok, maar het scheelt enorm in werkplaats uren als het motorblok kan blijven zitten want er is op moment geen andere aanleiding om het blok eruit te halen.

Ik heb wat rondgelezen op het forum, in de meeste gevallen leek het mij dat het blok was uitgebouwd. (aan de fotos te zien) Wellicht ook voor ander onderhoud, wat een goed moment is om de Distributie riem sowieso te vervangen.

De speling op de fusee van de bovenste draagarm is te horen bij het zijwaarts duwen van het busje. Even een krik eronder gezet, de speling zit in de orde grootte van zon 0,5 cm en is identiek aan beide kanten. Inderdaad een simpele vervanging.

t3bus.nl werd genoemd voor VW bus onderdelen - wie weet nog andere leveranciers?

Arno

Quote:
Originally Posted by Broer Konijn
Doorgaans kan je de distributie gewoon vervangen zonder de motor uit te bouwen.

De speling van de fuseekogel mag volgens mij maximaal 1 mm zijn. Zou hem sowieso gewoon even vervangen voor de apk, makkelijk klusje :thumbup:

Bob 03-10-2011 08:47

http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=2661 :thumbup:

T3busje 03-10-2011 23:04

Quote:
Originally Posted by Bob


Thx! Goede info. Besloten om de distributie riem zelf te vervangen na wat leeswerk her en der. Met de huidige DB riem vertrouw ik zelfs geen roetmeting.

T3busje 09-10-2011 12:01

Distributie riem is inmiddels vervangen na zo'n 6 uurtjes sleutelen. In dit geval was het een gevecht om de inbus bouten los te krijgen van de waterpomp en krukas pulley. Het lasapparaat moest er aan te pas komen.

Hier het verhaal met plaatjes (in het engels)

VW transporter T3 timing belt change

De bovenste fusee's aan de vooras kwamen pas los na inweken met kruipolie en een hoop geklop. 1 kant moest geholpen worden met een hydraulische spreider. Ook hier weer 2 inbus bouten. Heeft VW wat met inbus bouten? Als er echt kracht nodig is om ze los te draaien gaan ze m.i. snel kapot.

Dank voor de info, het is een klus wat met een beetje gereedschap, geduld en tijd goed zelf te klaren is. Een gemiddelde werkplaats had in dit geval snel 4-5 uur geschreven op de vervanging van de distributieriem alleen.

Groet!
Arno


All times are GMT +1. The time now is 05:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.