Golf/Jetta 2 1.6 motor
Ik heb even wat onderzoek op het internet gedaan en ik kom er niet echt helemaal uit.
Ik ga zaterdag een belastingvrij golfje ergens oppikken met een 1.6 motor met 75pk en een automaatbak met 3 versnellingen. Nu ga ik ook een 1.6 blok met een automaatbak uit een jetta ophalen, die komt uit 1986 ook met 75pk en identieke versnellingen. Nu heb ik zelf een golf 3, met een 1.6 motor en 5 handbak, maar ook met 75pk maar dan uit 1995. Nu heb ik gezocht op het internet, maar ik kom er niet echt uit, zijn alle 75pk 1.6 motoren geleverd met een injectie systeem in plaats van een carbarateur? Het enige verschil dat ik kon vinden is dat de oudere modellen geleverd worden met een single point injectie systeem (van bosch) en de andere geleverd word met een multi point injectie systeem. Dus ik vraag me echt af wat is het verschil tussen die motoren, en nu kan ik dat zaterdag als ik de golf ophaal natuurlijk zien, maar vraag het me nu erg af. Thx! |
Nu zat ik me even te bedenken dat mijn golfje uit 1986 waar de TDI nu ingaat ook een 1.6 motortje had, maar handgeschakeld, en deze had/heeft een carbarateur. Maar is dat dan ook zo voor de automaat modellen?
|
Volgens mij komt het vermogensverschil door het al dan niet ontbreken van een kat. Mijn voormalige golf 1.6 uit 1985 (motorcode EZ) had 75 pk, en geen katalysator. Mijn huidige Golf 1.6 (uit 1989 PN) heeft 69pk, maar wel (standaard) een kat.
Dit zijn beiden carburateur motoren. Automaat staat hier verder buiten denk ik. Als er andere verschillen de oorzaak zijn moet iemand me maar even verbeteren ;) |
Ah dank je wel, dus allemaal carbarateur motoren dus. Opzich is dat mooi, dan zit er dus weinig elektronica aan vast :) alleen schijnen die carbarateurs soms nogal lek te raken en vreemd te doen heb ik van horen zeggen.
|
Inderdaad zijn die Golf 2 dingen carburateurmotoren. De oude (EZ) is echt een oldskool carburateur. De nieuwere PN is anders, deze heeft ook een computer etc.
Pierburg carbs geven bij beiden overigens wel graag problemen. Golf 3 motor is monopoint injectie waarschijnlijk. Heb overigens nog een mooie EZ motor met goedwerkende(!) Carburateur en automaatbak te koop met weinig kilometers. Staat tussen mijn advertenties. ;) |
All times are GMT +1. The time now is 12:12. |