mk2 diesel automaat?
Ik was onderweg een beetje aan het dagdromen in de file en kwam ineens op het idee om mijn partner ook te voorzien van een belastingvrije golf 2.
Maar aangezien ze alleen een rijbewijs heeft waar ze in automaat auto's mag rijden, vormde dat al meteen een dillema. Plan in me hoofd was om een simpele motor te pakken, en dit kan zijn een 1.6D of 1.6TD of een 1.9SDI of een 1.9TD, dit omdat de elektronica bij die motoren simpeler is in te bouwen (qua gas pedaal enzo), dan bij een TDI met al z'n elektronische snufjes. Maar nu is de vraag welke automaat bakken zijn geschikt voor bovenstaande motoren? Weet iemand welke codes zouden passen en het ook zouden overleven en nog redelijk rustige toeren draaien bij 120 a 130 voor een dieseltje. Ik hoor het graag :) |
Zijn gewoon standaard geleverd, dus dan zou je een diesel-automaatbak van een golf 2 moeten zoeken. Anders een golf 3 diesel automaat zoeken en alles overbouwen.
Succes! |
De automaatbak van een Golf 2 zou ik in ieder geval niet nemen, dat is een 3-traps automaat, deze schakelt bij de 70 a 80 voor de laatste keer, dus veeeel toeren op de sneweg.
Het beste kun je bijvoorbeeld een schade diesel-automaat kopen, dan alles overzetten. |
Ok dat dacht ik ook al eigenlijk dat die 3 traps automaten te weinig zouden zijn, ik weet dat de gewone 1600 diesel inderdaad daar wel mee geleverd zou zijn.
Is het qua elektronica een groot verschil een automaat bak uit een golf 3? Want als ik een GTD motor met 80 pk kan vinden en een automaat bak van een golf 3 1.8 90pk benzine, zou dit passen? Of zijn de schakelmomenten dan compleet verkeerd en knalt alles uitelkaar? |
Als je een benzine-automaatbak met een dieselmotor gaat combineren win je dus nog niks en kan je beter de originele 3-traps diesel-automaatbak pakken (die overigens al bij 30/40 naar de laatste versnelling schakelt hoor :) maar op de snelweg het prima doet - toegegeven, toeren zijn ietwat hoger)
Een diesel-automaatbak uit een g3 kun je er tesamen met het g3 dieselblok inhangen en klaar. Ja, die hebben wel wat elektronica maar moeilijk zal het niet zijn! Kun je ook gewoon compleet overzetten :) |
Hou er wel even rekening mee dat een golf 2 1.6D automaat 0-100 doet in 22.9 seconden :D
Het beste kun je gaan voor een golf 3 dieselblok. |
Ik heb laatst bij een MK2 diesel automaat gekeken, staat op marktplaats voor €2500 glf ik. Maar schrok wel van de toeren bij 100km/h want ik wilde ook eerst een diesel automaatje leek me wel leuk maar ben er toch vanaf gestapt.
|
Dus advies is, gewoon een golf 3 diesel vinden met een automaat bak er al in. En dat compleet overzetten. De 1.9D en de 1.9TD zijn ook het probleem niet, bij een TDI zit je meteen aan extra berg elektronica, maar goed als zoiets moet, dan moet het, alleen zijn die dingen wel erg weinig te vinden de mk3's diesel met automaat tegen een redelijke prijs.
Bedankt iig allen voor de antwoorden :) |
Even nog een vraagje, op het internet kan je genoeg bak codes vinden voor hand geschakelde auto's. Ben nu bezig met zoeken van een diesel blok inclusief automaat. Maar dan wel uit een golf 3, nou de 1.9D, 1.9TD en 1.9TDI zijn echt schaars.
Nu kom ik wel veel bakken tegen uit een VR6, en aangezien die lijkt mij ook wat minder toeren dan een automaat uit een 1.8 bijvoorbeeld, zijn die dan geschikt voor een diesel auto of zou je dan de automaat computer moeten vervangen / opnieuw programmeren? Of heeft iemand een lijst met automaat bak codes en de overbrengingen hiervan? Alvast bedankt :) owh en als iemand een golf 3 met 1.9D/TD/TDI met automaat bak weet te staan dan hoor ik dat ook graag. |
Benzinebak is niet geschikt voor een diesel, ook die van een VR6 niet...
|
Ok en dat komt omdat de bakken van een diesel sterker zijn opgebouwd? Heb net een lijst gevonden waar de overbrengingen in kaart worden gebracht (eindelijk!).
Staat hier tussen: http://zelek.com/diagram_charts/diagramlist.htm En dan zie ik dat bepaalde VR6 bakken exact dezelfde verhoudingen en eindoverbrenging hebben als een TDI. Dan zat ik weer te denken, van nou een VR6 heeft natuurlijk niet zoveel koppel, maar dan ipv een TDI zet je er een GTD en/of 1.9TD op met minder koppel dus. Of is het gewoon de bak computer die dat niet wilt, of zitten de schakelmomenten er gewoon hard in gecodeerd? (owh en ik vraag dit niet omdat ik je niet geloof, maar ik wil ook altijd het "waarom" weten :) een soort van nieuwsgierig iemand ben ik dus) |
Had ook net even zitten rekenen, maar een 3 automaat bak uit een diesel van een golf 2 heeft een eindoverbrenging van 3.41 en de laatste versnelling (de 3e) is gewoon een ratio van 1.
De 1.8 90pk golf 3 heeft een 4 bak met een eindoverbrenging van 4.529 maar een laatste versnelling van 0.679, wat zou uitkomen op een eindversnelling van 3.07, dus als je puur naar eindoverbrenging kijkt dan zou een 1.6GTD of TD rustiger lopen in de laatste versnelling dan met de originele automatische 3 bak. Dus dan is toch de vraag hoe worden de schakelmomenten in zo een bak bepaald? Met een computer? Is dat te veranderen? Of moet je aan schroefjes draaien :D |
even weer in het zicht, ben hier ook benieuwd naar... en of iemand nog een ander antwoord heeft :thumbup:
|
Nou een golf2 4S bakcode zit zowel achter de benzine 1.6 als de diesel 1.6 en de 4T code zit achter de 1.8 benzine en achter de 1.6 td.
Dus denk dat je wel een benzine automaatbak kan gebruiken. |
All times are GMT +1. The time now is 06:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.