Aankooptips/prijs Fastback ?
M'n broertje liep heel toevallig vorige week een Fastback (Nederlandse 1600TL uit eind '71, in het wit) tegen het lijf. De auto staat geparkeerd in een parkeergarage van een bedrijf. Na enig speurwerk is de huidige eigenaar achterhaald, hij blijkt de auto al 16jaar :eek: te hebben en sinds zo'n 3jaar staat de auto stil op z'n huidige plek. Te koop staat de auto niet, maar de eigenaar is wel bereid om de auto van de hand te doen tegen een schappelijke prijs...
Nu is m'n broertje geinteresserd om het ding over te nemen, maar wat is een redelijke prijs voor een dergelijke auto? En mocht de auto nou slechter zijn dan de buitenkant doet vermoeden, is het interessant om de auto in onderdelen te verkopen? Wat zijn trouwens zoal de aandachtspunten om naar te kijken bij zo'n auto? Aangezien ik een total n00b ben in de Type 3's leg ik jullie deze vraag maar voor. :rolleyes: Zijn er trouwens een aantal interessante sites waar algemene type 3 info te vinden is? Ook technische specs enzo zijn van harte welkom. :D |
Schappelijke prijs is moeiijk te zeggen.......
Lig er aan hoe goed of hoe slecht de fastback is. zo op de foto's ziet ie er niet verkeerd uit, op wat bruine plekken langs de dakgoot. Staat een restoverslag van een fastback op www.volksaddiction.nl, en veel informatie over typIII bij technical sh*t Suc6 |
aankooptips
Een schappelijke prijs is inderdaad (zoals Leon al aangeeft) moeilijk te geven.
Hoe graag wil de eigenaar er vanaf,wat voor "waarde" hecht hij er zelf nog aan,is de auto nog kompleet, loopt de motor nog,enzovoorts ... allemaal zaken die de waarde in meer of mindere mate kunnen bepalen. een fastback wordt ook van alle type3's als de meest lelijke (?) beschouwd,dus dat zorgt ervoor dat deze auto's geen echt hoge prijzen zullen doen. Wat deze zo wel mee heeft (wat ik op foto zie) is een schuifdak,en dat was toenderstijd wel een dure optie en nu dus een gewilde accessoire ... maar zoals ik al zei,het zit in een fastback ... Wat een voordeel is aan een type (zowel de notchback,fastback als de squareback) is dat alles aan de body geschroefd zit ... koffer en motorklep spreek voor zich,maar ook de voor- en achterschermen zijn demontabel. (foto van Leon's site;www.volksaddiction.nl) Ook de carrosserie en bodem vallen te scheiden (net zoals een kever),dus je komt bijna overal wel bij ;) Technisch is het echter een andere auto dan een kever en bus,dus je hebt wel te maken met specifieke type3 onderdelen,die soms moeilijk te krijgen zijn,en als ze er zijn zullen ze ook niet goedkoop zijn :( Verlagen is daarentegen wel weer erg simpel,en daar heb je eigenlijk niks voor nodig :D Voordeel van een later type (zoals wat jij nu kunt kopen) is dat hij standaard schijfremmen heeft,en een onafhankelijk (IRS) achterwielophanging. Voorts rijdt een type3 op de lange afstanden ook een stuk relaxter dan een kever,gewoon omdat het net ff meer auto is. Goed,maar een een waarde ?? Ik zou zeggen ergens tussen de 750 en 1500 euro ... je moet ook maar afwachten (door het lange stilstaan) wat er allemaal vervangen moet gaan worden voor de APK ... remslangen en hoofdremcilinder zowiezo,en misschien staat de motor wel vast of heeft de versnellingsbak zonder olie gedraaid ... |
@krukab: Blijft een fraai plaatje he, met al dat pur-schuim! :D
@dubstreme: Zo kwam de fasatback tevoorschijn toen ik eenmaal het LA scherm demonteerde..........:( Vanaf de buitankant leek de auto hard, maar toen ik het scherm eraf haalde waren de dorpels van pur.......... Let dus goed op wat je koopt ! |
Quote:
Ja,nu lach je erom,maar toen was het vast wat minder leuk :D |
Quote:
Er ontstond wel "lichte paniek" ja, toen ik zag dat ie zo slecht was........ Maar het is gelukkig allemaal weer goed gekomen !! |
Bedenk ook dat schuifdaken wel een leuke optie zijn, maar die modellen juist daardoor vaak nog meer roest kregen (water kwam nog makkelijker in de holle delen...).
Eerder 250-500 euro. Fastbacks, zeker de latere typen zijn idd weinig populair en een auto die 34 jaar oud is en 3 jaar stilgestaan heeft, is voor de markt een restauratieproject met de daarbij behorende waarde. Ik denk dat de parkeergarage rekening hoger is dan de waarde van de auto... |
Staat ie in Breda?
|
De vraagprijs is 350euro, viel ook nog wel over te praten. Voordeel van een parkeergarage is natuurlijk wel dat het droog is én er is een luchtstroming. Afijn, de auto is er rijdend neergezet, motorisch zou het allemaal perfect zijn. M'n broertje heeft 'm nog niet gestart. Wat hem opviel waren de gaten onderaan de C-stijlen, voor de rest ziet de auto er netjes uit (op het eerste gezicht!).
En ja Stijn, hij staat in Breda :) Weet jij er meer van? Anyway, bedankt voor de feedback voor zover! :) |
Quote:
Vraagprijs 350 euro... :D |
Quote:
jajaja ... ik zag het :o |
:D
|
Voor 350 euro ga ik hem morgen ophalen! haha!
|
Voor 350 euro niet veel zeuren toch?
Ik ken m, hij staat in een parkeergarage langs de parkeerplaats aan t Vlaszak. Heb na het stappen al zooo vaak door dat rooster lopen te turen... |
psies, voor die 350 euro doen! raak je hem ook wel weer voor kwijt!
|
Quote:
Hey die heb ik je nog aangewezen :) |
Yep, Ernst had 'm het eerst gespot. Je kunt m net zien staan vanaf de parkeerplaats, als je een beetje door de knieen gaat :D
|
En geen commentaar over wat Ernst na het stappen snachts op een parkeerplaats door z'n knieen doet..... :D
|
Quote:
Ik heb keihard hok staan schreewen naar dat ding :D |
:D :D :D :eek: :D :D
|
All times are GMT +1. The time now is 06:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.