Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Wat advies nodig over Pierburg 1B (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85976)

Maartenmk1 29-05-2011 20:15

Wat advies nodig over Pierburg 1B
 
Hallo allen,

Wij hebben een vraag over de afstelling van onze carburateur. Het gaat om de carburateur die standaard op een 1.5 JB zit, ik meen dat dit de Pierburg 1B is.
Het verbruik van de golf ligt namelijk voor ons gevoel vrij hoog, met heel rustig rijden redden we max. 1 op 9 qua verbruik. Ook is er altijd een sterke benzinelucht tijdens maar ook na het rijden te ruiken.
De carburateur is al meerdere keren afgesteld en alle waardes kloppen volgens het boekje.

How to los this op? :)

ps. We hadden al hier en daar wat gelezen over het vervangen van de carburateur door bijvoorbeeld motorfietscarburateurs (webers/solex e.d. liggen niet binnen ons budget), zou dit het kunnen verhelpen?

casss 29-05-2011 22:45

Heb je een automaat of handgeschakelde auto? Heb je een 4 of een 5 bak?
Ik heb ook een 1.5 met JB motor en pierburg 1b3 carburateur en ik
rij (doorgaans korte stukken) om en nabij de 1 op 10. Deze motoren
zijn denk ik nu eenmaal niet de zuinigsten. Daarnaast, indien handgeschakeld,
werkt het maken van ruim 3500 of bijna 4000 toeren om 120 te rijden ook niet echt
in het voordeel (bij een 4 bak in ieder geval) Door wie/wat is de carburateur
afgesteld? Er zijn maar weinig mensen met echt de kennis om zo'n carburateur
af te stellen....

Maartenmk1 29-05-2011 22:47

Het is een 3 traps automaat...
En de carburateur is afgesteld door volksrepairs hier in berkel, een luchtgekoelde volkswagen specialist die ook watergekoeld doet.

edit: we rijden trouwens weinig richting de 120, meestal rustig 90-100 km/h.

Audi1981 29-05-2011 23:12

Ik heb een jb met automaat gehad en een met 4 en later 5 bak, maar echt heel veel zuiniger als 1 op 10 heb ik er ook niet mee gereden, wat voor rijstijl dan ook. Mee leren leven ben ik bang. Maar wel kogelvrij die jb motors :D

Maartenmk1 29-05-2011 23:26

Ook wel is 1 op 7 :D? Hij loopt wel op super plus trouwens.

Audi1981 29-05-2011 23:49

Ja dat ook, de laatste jb die ik had zat in een Jetta 1 met diesel 5 bak en kruiste altijd rond de 140. Lekker snel op het werk (Vlissingen - Woensdrecht) en belangrijker; lekker snel thuis :D

Maartenmk1 30-05-2011 08:09

Zou het blok wel wat zuiniger kunnen worden en beter gaan lopen als we een andere carburateur erop schroeven?

Audi1981 30-05-2011 08:23

Kun je proberen, BCCP in Gramsbergen heeft ooit eens offerte voor mijn JB opgemaakt voor een Weber valstroom carb. ik weet niet meer precies hoe veel het koste, maar genoeg om nog even door te modderen met m'n Pierburg :D

Maartenmk1 30-05-2011 08:29

Hm, ik ga wel is rondmailen :)

GaryVW 30-05-2011 15:42

ik heb ook al eens zitten rond kijken maar bij het monteren van een Weber DMTL 32/34 moet je het spruitstuk toch ook vervangen voor een 1.6 mk2 spruitstuk ?
en zijn er verder nogmeer dingen waar je aan moet denken ? Ik word namelijk ook gek van die Pierburg 1B ..

staande golf 30-05-2011 17:15

hoe is de rest van de motor? Denk aan ontsteking, afstelling van de automatische shoke, luchtfilter etc ;)

Maartenmk1 30-05-2011 17:20

Allemaal nog standaard en prima in orde, ook de ontsteking en choke zijn helemaal goed afgesteld e.d. omdat de CO waarde anders voor de APK nog te hoog was. Auto is net door de apk, dus nu al mankementen lijkt mij sterk?

sander-ja 30-05-2011 18:37

Heb ook een 1500jb met automaat en rij in de stad vaak ook rond de 1:7 a 1:8. Op 80km wegen of met 100km/h op de snelweg is ie een stuk zuiniger, zo'n 1:10 a 1:11.

Vervangen door motorfiets carburateurs lijkt me niet de oplossing. Het zal de prestaties misschien wel ten goede komen maar het verbruik niet.
Er zijn volgens mij dellorto vervangingscarburateurs, die kosten rond de €250 heb ik wel eens gehoord. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar voor dat geld heb je ook al een injectiemotortje.

Maartenmk1 30-05-2011 18:42

Ik heb hier wel is gelezen, weet niet meer bij wie dat was, maar dat met een 1500jb het verbruik met motorfietscarbs van 1 op 9 naar bijna 1 op 12 ging. Volgens mij was dat een rode golf. Dus vandaar dat idee.
Maar zo'n dellorto vervanignscarb sluit niet compleet aan (hoewel motorfietscarbs dat ook niet doen) volgens mij. Het blok willen we wel gewoon standaard houden, alleen dan de carb misschien niet. Ik heb Sjefg40 hier op het forum is een PM gestuurd, misschien kan hij mij nog wat adviseren o.i.d. zodat we een beetje dingen kunnen vaststellen, of het verbruik nu echt zo hoort of dat er nog wat aan valt te doen. Als ik wat meer weet deel ik dat uiteraard hier.

casss 30-05-2011 21:58

ik weet dat een aantal mensen op het golfcabrio.com forum hetzelfde hebben gedaan, er reed destijds ook een leenauto van jeroen (bolku) rond met een Weber die een vervelende pierburg carburateur moest vervangen. Meeste ervaringen kwamen uiteindelijk op hetzelfde uit. In het begin doet het flink pijn in de portemonnee, maar op de lange termijn heb je gewoon meer plezier aan de auto vanwege minder gedoe met co uitstoot, slecht stationair enz. enz...
Dus het totaalplaatje is dat het het wel waard is, mits je van plan bent er de komende 2 jaar in ieder geval nog mee van plan bent te rijden. Overigens moet zo'n carb daarna ook makkelijk los te verkopen zijn, want er zijn meer geintresseerden, alleen weinig mensen die het geld voor een nieuwe over hebben.

Maartenmk1 30-05-2011 22:22

Dus wat jij eigenlijk zegt is dat het een duurzame investering is om een vervangingscarburatuer van Weber aan te schaffen? Ook enig idee wat er allemaal aangepast moet worden? Ik zie hier dat je gewoon complete sets kan kopen, alleen deze zijn voor op een spruitstuk van een 1600 handgeschakeld...

edit: oja, de auto gaat de komende jaren nog niet de deur uit -mits iemand anders op de weg daar andere gedachtes over heeft natuurlijk- want ik ga binnenkort mijn rijbewijs halen(november) en hbo autotechniek studeren(na volgend schooljaar), dus het wordt een project van jaren.

Audi1981 31-05-2011 06:36

Die prijs valt echt mee ! :thumbup:

Maartenmk1 31-05-2011 07:56

Klopt, alleen er wordt wel bijvermeld dat het alleen voor de handgeschakelde modellen is.... Dus ik vrees dat dat 'm niet gaat worden?

superbeast 31-05-2011 08:36

het enigste verschil wat ik direct zie, is dat het een manual choke carb is.

wat zou er aan de org pierburg anders zijn?.

heb er ook intresse in vanwege ook dezelfde kwalen op me golf 1 1.5 automaat (slecht starten en stationair lopen).

mvg frank

Audi1981 31-05-2011 10:59

Er zit volgens mij niet veel verschil in de carb. bij een automaat of handbak, buiten om dat die op een automaat versie vanaf de bak bediend wordt.


All times are GMT +1. The time now is 01:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.