Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Oliepomp Golf 3 ABF ipv Golf 2 PL (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85364)

Peter-gti16v 14-05-2011 13:48

Oliepomp Golf 3 ABF ipv Golf 2 PL - update: olielekkage bij filter
 
Is een oliepomp voor een Golf 3 2.0 16V (motorcode ABF)
zonder aanpassingen aan de pompaandrijving of carterpan
te gebruiken voor een Golf 2 1.8 16V (motorcode PL)?

mvg Peter

Peter-gti16v 15-05-2011 14:32

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Is een oliepomp voor een Golf 3 2.0 16V (motorcode ABF)
zonder aanpassingen aan de pompaandrijving of carterpan
te gebruiken voor een Golf 2 1.8 16V (motorcode PL)?

mvg Peter



Is er iemand op het forum die hiermee ervaring heeft?

mvg Peter

picasso_16v 15-05-2011 14:39

past, abf pomp heeft ook meer opbrengst dacht ik

Peter-gti16v 15-05-2011 17:59

Quote:
Originally Posted by picasso_16v
past, abf pomp heeft ook meer opbrengst dacht ik


Ik hoef dus niets aan te passen aan de carterpan en/of delen van de oude
oliepomp over te zetten?

mvg Peter

picasso_16v 15-05-2011 19:01

nee dat hoeft niet plug en play

daffie18 15-05-2011 19:55

Bouwt zo'n pomp niet meer olie druk dan een PL pomp?

Peter-gti16v 16-05-2011 16:39

Quote:
Originally Posted by daffie18
Bouwt zo'n pomp niet meer olie druk dan een PL pomp?


Normaal gesproken zit er een veiligheidsklep in een oliepomp die de max druk
afregelt, maar ik weet niet of er verschil zit in de einddruk van een PL of een
ABF oliepomp ...

Iemand?

Peter-gti16v 13-07-2011 16:48

Olie pomp Golf 3 ABF - update: olielekkage
 
Ik heb de ABF-pomp een aantal weken geleden ingebouwd, daarbij heb ik
wel de aanzuigmond & anti-slingerschot van de oude pomp overgebouwd.

De oude pomp gaf niet voldoende druk bij 2000 toeren bij warme motor
(temp olie ca. 100) en met de nieuwe pomp lijkt het probleem opgelost.
Ik had geen apparatuur om de oliedruk te meten, dus de druk van
de nieuwe pomp weet ik (nog) niet.

Nu heb ik helaas een (stevige) olielekkage bij het oliefilter.

Het oliefilter is aantal maanden voor de pompwissel vernieuwd
en hierbij is ook het oliefilterhuis & rubber pakkingring vernieuwd.

De vraag is nu of de ABF-pomp (bedoeld voor een 2.0 liter 16V) de
oorzaak zou kunnen zijn deze olielekkage.(drukopbouw?)

Heeft iemand op het forum ervaring hiermee?

mvg Peter

Peter-gti16v 14-07-2011 05:49

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Ik heb de ABF-pomp een aantal weken geleden ingebouwd, daarbij heb ik
wel de aanzuigmond & anti-slingerschot van de oude pomp overgebouwd.

De oude pomp gaf niet voldoende druk bij 2000 toeren bij warme motor
(temp olie ca. 100) en met de nieuwe pomp lijkt het probleem opgelost.
Ik had geen apparatuur om de oliedruk te meten, dus de druk van
de nieuwe pomp weet ik (nog) niet.

Nu heb ik helaas een (stevige) olielekkage bij het oliefilter.

Het oliefilter is aantal maanden voor de pompwissel vernieuwd
en hierbij is ook het oliefilterhuis & rubber pakkingring vernieuwd.

De vraag is nu of de ABF-pomp (bedoeld voor een 2.0 liter 16V) de
oorzaak zou kunnen zijn deze olielekkage.(drukopbouw?)

Heeft iemand op het forum ervaring hiermee?

mvg Peter



Niemand?

Audi1981 14-07-2011 06:44

Is het oliefilterhuis hetzelfde gebleven ? kans dat door de druk de pakkingring lekt.

Peter-gti16v 14-07-2011 07:56

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Is het oliefilterhuis hetzelfde gebleven ? kans dat door de druk de pakkingring lekt.


Er zit een oliefilterhuis & warmtewisselaar van een golf 2 GTI 16V op.
Is deze van een Golf 3 Gti 16V anders?

mvg Peter

Audi1981 14-07-2011 11:06

Nou ik zie net in de onderdelen database dat ze tot 7-94 hetzelfde oliefilter hebben, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Is het op de aansluiting van het oliefilter op het huis dat je lekkage hebt ? of op de aansluiting van het huis naar het blok ?

Peter-gti16v 14-07-2011 11:51

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Nou ik zie net in de onderdelen database dat ze tot 7-94 hetzelfde oliefilter hebben, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Is het op de aansluiting van het oliefilter op het huis dat je lekkage hebt ? of op de aansluiting van het huis naar het blok ?


Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.

Peter-gti16v 15-07-2011 11:50

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.


iemand?

Peter-gti16v 17-07-2011 21:37

Ik heb gekeken naar het type oliefilter bij de verschillende motortypen en
het blijkt dat er voor de PL motor (golf 2 1.8 16V) een ander type filter
wordt voorgeschreven als voor een ABF motor (golf 2 2.0 16V).

Zit er verschil tussen de twee typen oliefilters en passen deze beide op
het bestaande PL oliefilterhuis?


mvg Peter

Peter-gti16v 19-07-2011 19:59

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.


Het probleem is inmiddels opgelost. Het oliefilter bleek beschadigd. Er zat een
miniscuul klein gaatje in de mantel van het filter.
Oliefilter vernieuwd, hiermee was het probleem opgelost.

Iedereen bedankt voor de adviezen.


All times are GMT +1. The time now is 23:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.