Hoe TD SB Motor inbouwen ipv JR
Hallo,
Ik heb een '86 GTD met JR motor. Deze is oververmoeid dus ben ik bezig een SB in te bouwen. Nu kom ik er dus achter dat de turbo van een SB watergekoeld is. Hoe installeer ik dat koelsysteem? Ik zie namelijk andere stekkers en leidingen die de JR niet heeft. Hoe krijg ik dit voor elkaar? |
Het koelen van de turbo zit op het blok dus als je een compleet blok koopt hoef je daar niet echt naar te kijken.
Wel zit er een extra waterpomp op hoe deze zit weet ik ook niet precies. |
Weet iemand hoe de extra waterpomp aan te sluiten? Of kan het geen kwaad om de extra waterpomp niet aan te sluiten?
|
Geschakelde + afgezekerd op de sensor op de turbo,vandaar af naar de waterpomp toe.
Sluit em maar aan want je turbo word ook gekoeld door het water. |
kun je het iets makkelijker en duidelijker uitleggen. De leek hier komt er anders niet uit.. Dank je..
|
Je hebt een sensor op het huis van de turbo zitten een koelwatersensor,omdat je wss de originele boom er niet bij hebt zal je een via het contact geschakelde + op de sensor moeten zetten op 1 contact en op vanaf het andere contact ga je door naar de waterpomp.Vandaar weg met een massa draad.
Je moet wel alleen even opletten hoe je de draden omzet op de pomp zodat de pomp goed omdraait,ik zal morgen even voor je kijken bij mijn auto hoe deze om zitten. Meer is het eigenlijk niet. Vanaf een bepaalde temp zal de waterpomp mee gaan pompen om de turbo te koelen. |
Het wordt iets duidelijker zo. Je zou me enorm helpen met een foto of een schematische tekening.
|
Ik kan mij best vergissen, maar ik dacht dat deze pompjes op de RA/SB bedoeld waren als NA-koeling?
(en dus pas moeten gaan draaien als de motor uit is en de sensor bij de turbo de inschakeltemperatuur bereikt heeft) |
Bij mij liep deze continu als ie warm was.
Ik heb het nu niet meer aangesloen ivm de k24. |
Heeft iemand een close up foto van een ingebouwde SB motor? ik wil de waterpomp aangesloten zien. misschien dat het mij dan lukt.
|
Je moet doelen kiezen die haalbaar zijn. :)
Je moet de waterkoeling aansluiten zodat hij blijft pompen met naloop. Er zit een naloop circuit op die ik geheel voor Arne zijn 32B werkend heb gemaakt. Heel simpel gezegd een relais wordt aangestuurd door een temperatuur sensor. |
Quote:
Hey DÁ-BRT, jij weet dus hoe het moet. Kun je een uitleg geven hoe en wat? |
Nee, sorry daar heb ik (momenteel) geen tijd voor.
In elke vraagbaak staan schema's hoe het aangesloten moet worden. Je kan het intergreren in de kabelboom van de auto waar de motor in komt, maar dat kost zeker een dag werk om het uit te zoeken en te verwerken. Of een extra kabelboompje maken met relais en zekering. Dan zou je het klaar moeten kunnen krijgen met een dag werk. |
Ik heb ook een SB motor klaar staan voor in m'n Jetta 1 maar geen kabelboom erbij.
Nou klinkt het idd niet erg moeilijk om zoiets zelf te fabriceren. Plusdraadje naar de temp. sensor en vanaf daar naar een relais die de pomp stroom geeft. Paar zekeringen er tussen en klaar? ;) |
Kan niemand ff ee closeup foto maken van zijn motor?
|
Anders regel je een ETKA, kan je alles mooi bekijken, komt altijd van pas!
|
Quote:
Waar kan ik dieregelen? |
Marktplaats, paar euri heb je een CD, installeren en op je gemak alle plaatjes bekijken die je wenst :D
Quote:
|
help
Ik kom er echt niet uit. Heb het inmiddels 10x nagelezen maar nog steeds geen helder idee. Is het erg als ik de hele extra waterpomp niet aansluit?
|
als je het niet erf vindt dat de turbo stuk gaan is het geen probleem.
|
All times are GMT +1. The time now is 14:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.