Jetta MK1 1.5 Aut naar 1.9 TDI
Heey mensen ,
Ik lees nu al regelmatig jullie forum, en kan hier heel veel info uit putten , echter ik kan nergens een topic vinden dat ik denk dit beantwoord al mijn vragen. Dus bij deze: Ik heb sinds kort een Jetta MK1 gekocht, het is een Automaat uit 1982. Opzich nog wel een apart iets, bij de onderdelenshop komt mijn kentekn uit op een 1.5 automaat, echter op het blok staat 1.6 , hierover werd ik aangesproken door iemand die bij de VW werkt, die zei dat het 1.6 blok naar achteren leunde als het waren , en een 1.5 naar voor ? Anyway, de motor loopt niet helemaal lekker, en aangezien ik de auto toch helemaal wil opknappen, en er toch een ander blok in wou , heb ik besloten hier niet veel aan te doen. Mijn plan is ( zoals het onderwerp al zegt) om een 1.9 TDI blok van een MK3 in te bouwen. Ik ga dan bij voorkeur uit naar een 110 PK ( ook al zijn deze lastig te vinden in een goede staat), maar bij gebrek aan beter eventueel een 90pk. Nu zijn mijn vragen als volgt: In het geval van een 90 PK versie, heb ik vernomen dat het verschil met de 110 pk voornamelijk de andere turbo is, en het verschil in verstuivers. Ook las ik dat het blok van een 90pk minder sterk is ? maar correct me if i'm wrong. Omdat ik uiteindelijk op minimaal 150 pk wil gaan draaien, wat zouden dan noodzakelijke aanpassingen zijn op een 90pk versie? Mijn 2e vraag is : -Ik wil een complete golf 3 kopen, dit i.v.m alle onderdelen die er nodig zijn ( denk aan computer, of bak e.d.), bij een golf 4 weet ik dat de TDI 's gebruik maken van een elektronisch gaspedaal , is dit ook zo bij de golf 3, of is het daar nog kabel ? - Passen de standaart steunen van een 1.5 Automaat, ook voor de 1.9 TDI? of moet ik steunen om gaan lassen, of zelfs een andere bak gaan gebruiken. - wat voor aandrijfassen zou ik moeten gaan gebruiken ? Ik hoop dat jullie mij hier misschien enige duidelijkheid in kunnen verschaffen. groetjes Mike |
Goede plannen! Bekijk dit project, denk dat je er veel aan kunt hebben:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=69243 |
Quote:
Bedankt voor de reply, ik heb dit project indd al helemaal doorgenomen, buiten het feit dat hij enorm veel tijd en werk in dit project heeft zitten , gaat mij dit toch net iets tever, daarbij komt dat dit dus een TDI van een golf 4 is, deze steunen zitten dus totaal anders, en het heeft een elektronisch gaspedaal. Ik zoek eigenlijk de simpelere versie hiervan. mvg Mike |
Golf 3 heeft ook het elektronische gaspedaal, een golf 4 of golf 3 blok
maakt voor de motorsteunen niet zoveel uit. Bij beide heb je speciale steunen voor de bak nodig, da andere steunen kun je overzetten van de huidige motor |
Quote:
Okeej, dus dan is het misschien beter om te kijken naar een 1900 TD aangezien daar geen extra steunen voor nodig zijn, en er een gaskabel is. Iemand wat meer info over een 1900 TD ( vermogen, tuningsmogelijkheden?) mvg Mike |
Wanneer je 150 pk wilt ga dan voor een 110pk blok (AHF ASV AFN)
Wanneer je meer wil zou ik voor een 130/150 pk pompverstuiver uitvoering gaan (ASZ/ARL) motorsteunen kosten zo'n 175,- TDI is altijd een electronisch gaspedaal (is wel om te bouwen naar mechanisch btw) 90 pk naar 150pk: Verstuivers, turbo, chip op maat en de koppeling. 110pk naar 150pk: Verstuivers, turbo????, chip op maat, koppeling???? |
Wat betreft het mistyrie rond om het orginele blok: Dit is een 1.5 JB blok, op het onderblok staat inderdaad 1.6 :screwy:. Waarom heb ik ook nog niet begrepen, mischien heeft het er mee te maken dan de 1.5JB blokken de opvolger is van de 1.6 blokken uit de oudere mk1 golfjes?
Succes! |
JB is 1439 cc. :D
Onderblok is van een 1.6, maar de krukas of de drijfstangen of de zuigers zijn anders waardoor het volume op 1439 cc uitkomt. Ik heb het geweten. |
Als je van plan bent een tdi in je jetta te lepelen ga je altijd veel werk krijgen.
Ik heb idd ook veel werk gehad met die van mij. Maar dit komt ook omdat ik persé de originele bak die bij het blok hoort er in wou hebben. Als je eerst een 110pk wil hebben en dan eventueel een 90 pk wil, en het nu al over een 1.9TD hebt, dan kun je die 150 pk wel shaken. En voor het werk wat je met die ombouw naar een 1.9TD hebt zou ik mooi het blokje wat je nu hebt er in laten zitten. En er gewoon voor zorgen dat deze weer netjes loopt. Dan heb je het minst werk en denk ik dat je vlotter bent als met een 1.9TD. En tunen van die 1.9td blokken moet je niet aan beginnen want het haalt weinig uit! Succes |
Quote:
Bedankt voor je reply, het lijkt inderdaad alsof ik steeds met minder genoegen neem , maar dit gewoon omdat ik simpelweg niet precies weet wat de mogelijkheden van de verschillende blokken zijn. Goede vriend van mij heeft onlangs een golf 1 gekocht, en daar zit een g60 in , deze is nieteens gek aangepakt ( 200-220 pk) Het leuke daarvan vind ik dat je voor relatief weinig geld enorm veel plezier hebt, en veel autos op de 300 meter sprint achter je laat. Nu ben ik altijd iemand die meer van aparte dingen houd, dus ben ik bij deze jetta terecht gekomen. nu kan ik dus relatief makkelijk een g60 inbouwen, en dan heb ik heel veel plezier, alleen zelfde als waarom ik een jetta heb gekocht, ik hou van iets aparts, dus d8 ik aan een TDI. Alleen ik heb de kennis en tijd niet om hele drastische veranderingen aan te gaan brengen. dus vandaar al mijn vragen... Alvast bedankt voor alle reacties. |
In mijn Scirocco steekt een AFN met 6 bak,er zit een pomp op van een LT met 12 mm plunjer en een gaskabel.
Ik heb destijds gekozen voor deze setting gewoon omdat we toen niet wisten dat je de startblokeringenr weg kon schrijven. Als ik het nu moest doen nam ik een 130/150 pk pompverstuiver,of een CR motor,en dan lekker standaard laten. Als je een Golf 3 neemt als basis heb je ook een set 100 mm assen van een Scirocco of Cabrio mk1 nodig. En het allerbelangrijkste EEN SET HELE GOEIE REMMEN minimaal G60. Succes |
All times are GMT +1. The time now is 08:08. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.