Radio aansluit probleem
Afgelopen weekend heb ik een radio aangesloten in mn Jetta.. Het vinden van een geschikte geschakelde plus was wat lastig. Dit heb ik als volgt opgelost:
Als je je radio eruit haalt en in dat gat kijkt loopt er van horizontaal een bundeltje kabels, hierin zit een wat dikke geel/zwarte draad. Deze heb ik met contact uit gemeten (0v) en met contact aan (12,4v). In mijn ogen dus een geschikte kandidaat om die radio mee te schakelen. Na dit netjes aangesloten te hebben heb ik alles ingebouwd en werkt het perfect, op 1 puntje na. Als ik mn ventilator van mn kachel op stand, Fan, 1 of 2 heb is er niks aan de hand, zet ik hem op stand 3 gaat mn radio uit...... D'r moet dus een verband zijn met de geel/zwarte draad die ik heb gebruikt, maar hoe kan dat? Waarvan is die draad dan? En waarom gaat de spanning ergens weer af als de kachel op z'n hoogste stand staat? |
Grote kans dat je ventilator teveel ampere trekt om je radio aan te laten. Dus waarschijnlijk heb je de geschakelde plus van je ventilator gebruikt. Je kunt beter de geschakelde plus van je achterruitverwarming gebruiken. Tis geen constante plus, er gaat niet veel stroom doorheen.
|
Ja maar geschakelde + geeft toch ALTIJD alleen maar een signaal van, "Contact is aan" aan welke apparaat dan ook?
De stroom die de kachel nodig heeft voor stand 1, 2 of 3 komt via de + toch? En ik moet echt die geschakelde + hebben, vroeger had ik mn radio altijd gewoon om constante + staan, frontje eraf en klaar, maar aangezien ik nu zo'n binnen-antenne heb (Die ook geschakelde + nodig heeft) is dat geen optie meer, anders trekt dat ding mn accu alsnog leeg... |
stroom komt rechtstreeks vanaf de accu als ik me niet vergis.
Maar de geschakelde plus kan wellicht ook wat meer nodig hebben bij stand 3. Zou toch ffkes proberen om een andere geschakelde plus te gebruiken. |
voor zover ik de tekening kan lezen lopen er vanaf de schakelaar een witte, geel/zwarte en een gele draad weg. De 12V geschakelde + die jij zoekt is niet de geel/zwarte maar de zwart/rode 2,5mm2. De geel/zwarte die jij hebt gepakt zit tussen de keuzeschakelaar van de ventilator en de ventilatormotor zelf en volgens tekening klopt het dat bij standje 3 je radio uitvalt want dan staat over dit draad helemaal geen spanning... dan staat de 12v over de gele draad. Bij standje 3 wordt de kachelweerstand "gebypassed".
Als je het zou nameten, zou bovenstaand verhaal moeten kloppen, succes :thumbup: |
Thanks beide :)
Ik kon er wel om lachen, helaas zat mn vriendin er naast toen ik erachter kwam.... ;) |
Quote:
Klopt volledig dit :D De zwart/gele draad is idd voor de fan aan te dturen en word op stand 3 gebypast :D |
Quote:
De stroom voor de kachel komt via de geschakelde + en niet via de constante +. Eigenlijk logisch want deze werkt alleen als het contact aan staat ! Als je voor safe wilt spelen kan je het beste de geschakelde en constante + vanaf het contactslot nemen (uitgaande dat je een ouder type jetta hebt want dit vemeld je niet). Bij het nieuwe type kan je eens kijken vanaf de zekeringskast dit te doen. |
Cootjuh, met oude/nieuwe type bedoel je dan smalle/dikke bumpers? Of zit er meer verschil tussen.
Hij is in ieder geval van Juni 1988.. Bij de mk1 Cabrio van mn vriendin heb ik de geschakelde + van 1 van de schakelaars in het dashboard afgehaald met een stekkertje. Bij mn Jetta zat dit alleen te netjes vast geklemt dus daar wilde ik niet aan beginnen... Ik zocht ook eigenlijk een makkelijke oplossing zonder mn halve dashboard open te hoeven maken.. |
Ik doe mn geschakelde plus altijd aan de plus van de achterruitverwarming, gebruik ik toch zelden! :)
|
Quote:
Als het goed is heeft je radio zelf een geschakelde +, namelijk de remote. Dit is een blauw / blauw-witte draad, waar pas spanning opkomt op het moment dat je radio aangaat. Deze is ervoor om je externe accessoires zoals antenne, versterker e.d aan te sturen. :D |
All times are GMT +1. The time now is 20:28. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.