Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Oliekoeler of warmtewisselaar? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81810)

Marcski 23-02-2011 12:56

Oliekoeler of warmtewisselaar?
 
Ik ben mijn ABF motor met throttlebodies aan het opbouwen, en heb nog een flink brede oliekoeler liggen (400x70mm ofzo) en adapter met thermostaat.

Toch vraag ik me af of het wel verstandig is deze te monteren, aangezien ik de caddy toch vooral voor dagelijks gebruik (vooral korte stadsritjes) ga gebruiken en de keren dat ik op jaarbasis langdurig sportief rijdt op twee handen te tellen zijn.
Heb ik wellicht toch niet meer profijt van de standaard warmtewisselaar die op de korte ritjes de olie sneller op temperatuur krijgt en dus minder kans op sludge?

patjetta 23-02-2011 14:26

Orginele olie koeler voldoet prima zeker als je korte ritjes rijd.
Als je veel met je auto op de snelweg boven de 120 rijd is een externe olie koeler beter.

Stijn 23-02-2011 14:28

Zou er echt veel verschil in opwarmtijd zitten tussen de ww en een oliekoeler met thermostaat? Je kunt ze ook beide monteren anders :) ww voor de snelle warmup, daarna oliekoeler voor de effectievere koeling.

spacer 23-02-2011 17:43

Je hebt ook adapterplaten met thermostaat.... kan je een externe koeler monteren en warmt je olie nog even snel op.

vwmk2driver 23-02-2011 17:58

wat ga je nog meer met de motor doen?

alleen throttle body's er op bouwen, daar word de motor niet echt meer mee belast.
voor veel korte stukjes zou ik de ww monteren.

de effectieve werking hiervan weet je waarschijnlijk zelf ook..

Marcski 24-02-2011 10:07

Quote:
Originally Posted by spacer
Je hebt ook adapterplaten met thermostaat.... kan je een externe koeler monteren en warmt je olie nog even snel op.

goed lezen :)

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
wat ga je nog meer met de motor doen?

alleen throttle body's er op bouwen, daar word de motor niet echt meer mee belast.
voor veel korte stukjes zou ik de ww monteren.

de effectieve werking hiervan weet je waarschijnlijk zelf ook..

Kop is bewerkt, rij voorlopig nog met origineel onderblok en nokkenassen.
benzine/onsteking worden geregeld door MS2.

Ik denk dat ik het inderdaad eerst even op de orignele ww houd en een olietemp metertje monteer. Kan ik altijd nog kijken of die oliekoeler nodig is

Vincent-Mk1 26-02-2011 00:00

" Ik denk dat ik het inderdaad eerst even op de orignele ww houd en een olietemp metertje monteer. Kan ik altijd nog kijken of die oliekoeler nodig is"

Dit heb ik dus ook gedaan,.. perfecte optie.. Had dus geen externe koeler nodig..


All times are GMT +1. The time now is 17:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.