Polo G40 temperatuur probleem
Hoi,
Ik heb sinds kort een Polo G40. En nu is het me opgevallen dat de auto niet echt warm word tijdens het rijden. Hij blijft ongeveer op 70-80 graden hangen. (ook op de snelweg) Maar als ik ergens voor moet wachten bijvoorbeeld in een file dan word hij vaak 100 tot 110 graden! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.. Weet iemand misschien wat het probleem is? Eerst ging het toerental dan ook raar doen en viel hij wel eens uit maar met een nieuwe accu heb ik dit niet meer meegemaakt. De thermostaat heb ik trouwens al vervangen. (trouwens nog iets anders. heeft iemand een oplossing voor een piepende kachel?) |
oplossing piepende kachel: smeren (bekend polo probleem)
dat je auto warmer wordt als je stilstaat is normaal. Als de temperatuur boven de 95 graden komt (ongeveer) moet je ventilator aanschakelen. Gebeurt dat niet, is de thermosensor in je radiateur kapot en zul je die moeten vervangen. |
Quote:
dat is geen probleem zo heet word vrijwel elke G40! Als je Fan maar aanslaat mijn 1.3iG40 werd ook warm bij stilstand.. Wat verwacht je dan voor temperatuur? |
Quote:
110 vind ik toch wel erg veel.. rond de 90 zou hij toch moeten blijven anders heb je die fan voor niets.. maar die slaat dus niet aan zelfs niet bij 100 graden dus dan moet het inderdaad de sensor zijn want als ik m direct doorverbind doet de ventilator het wel |
Quote:
waar moet ik m dan precies smeren? kachelmotor zit onder de parafan toch? |
Quote:
dat kan en mag jij veel vinden maar toch is het normaal! is toch logisch dat als ie rijden 70 80 is dat als je stilstaat hij 100 of 110 word :confused: als de fan niet aanslaat is de sensor stuk maar dan nog blijft die temp zo oplopen als je stilstaat, alleen zal die dan sneller gezakt zijn... of je zet er een andere thermostaat in die iets eerder open gaat en dus zal die geen 110graden worden als je dat prettiger vind :) |
Net wat Richard zegt.
Het lijkt erg hoog, dat oplopen, zeker als hij richting de 110 gr. gaat. Ik heb al 2 goede motorische G40 karretjes gehad, en die liepen allebei op (hoog op) als je stilstond voor het stoplicht. Maar toen sloeg de fan aan, thermostaat open, en de temp. zakte weer ... Niks om je druk om te maken, normaal gesproken..... |
Quote:
Dat ie niet zo warm word als ik rij vind ik normaal. Alleen het is net wat ik zeg. Hij gaat naar 110 maar hij word niet lager. En dat vind ik gewoon eng. Maar dat word dus de thermosensor vervangen. |
Thermosensor in je radiateur wel, die stuurt je fan aan. De 2 temperatuursensoren in je thermostaathuis zijn voor het motormanagement en voor je meter in je cockpitje.
|
Temperatuur:
Tijdens rijden netjes 90 graden (en geen 70-80, punt), anders is thermostaat niet goed (ook een nieuwe kan stuk zijn, of thermostaathuis is de boosdoener). Thermostaat kun je testen in pannetje water. Moet koud dicht zijn, en bij kokend water helemaal open. Oplopen temperatuur bij stilstand is normaal, maar daarbij moet de fan wel aanslaan. Gaat bij G40 in 2 snelheden: 1e: aan bij 95, en uit bij 85 °c 2e: aan bij 102, en uit bij 87°c |
Sorry dat ik hier ff wat zet, maar een G40 is wat voor Polo? Ik heb sinds kort een mkII polo uit 1984 en de temperatuur loopt bij de mijne ook flink op als ik stil sta, ik weet niet precies hoeveel graden maar hij gaat voorbij t lampje en een stukje verder.
Sorry eerst altijd luchtgekoeld gereden en nu weer een watertje |
Een G40, is een polo 2 of 2F (ronde koplampen of vierkante model daarna)
Motor is een 1.3 met compressor. Over jouw temp.: Maar als hij verder gaat dan het lampje, (en dat gaat branden) moet hij onderhand koken, en het uit het reservoirtje gaan gooien lijkt mij. Of doet hij dat niet. ? |
lampje gaat niet branden en de temp zakt netjes al ik de kachel aanzet en ff laat blazen.
Zal op de terug weg vandaag eens ff goed opletten. |
Ventilator staalt wel aan maar redelijk laat..... net voordat tie op 3kwart zit.........
|
Nou nog maar n keer proberen. Thermosensor vervangen (die in de radiateur dus) Fan slaat pas aan bij 110 geen verandering dus.. toen blauwe koelvloeistof temperatuur sensor vervangen en ook geen verbetering. Wie weet wat het probleem kan zijn. Hij verbruikt geen koelvloeistof..
|
zwarte tempsensor kan ook verkeerde (te hoge) waardes aangeven. ook de meter in het cockpitje kan te hoge waardes aangeven. Ga die 2 even na.
Thermostaat kan ook te lang dicht blijven, waardoor de sensor in de radiateur te laat merkt dat t water al veel te warm is. Is je motor snel warm? Kan namelijk een symptoom ervan zijn oorzaak kan liggen in een kapotte thermostaat of een thermostaat die pas laat opengaat (verkeerde temperatuur) En ja, die paar graden kunnen het verschil soms maken. |
Blauwe sensor meet kvst-temperatuur voor computer.
Zwarte sensor meet kvst-temperatuur voor cockpit. @Max-G40: vervang de thermostaat maar, 99% zeker dat het daar aan licht. @The Dutch Bloke: bij rijden met warme motor moet meter ongeveer recht omhoog staan. Iets er voorbij is ook geen probleem. Als bij 3/4 de fan aanslaat dan is alles in orde naar mijn idee. |
Hallo mensen, ik heb me sinds kort ook aangemeld op dit forum maar heb me echter nog niet voorgesteld. Dit zal nog wel gaan komen in het stel je voor topic...
Maar om ff in te haken op bovenstaand temperatuur probleem. Zelf rij ik ook een g40 en heb soortgelijke problemen ondervonden en opgelost. Het eerste probleem met dat tijdens rijden de temperatuur niet hoog genoeg oploopt en blijft haken op 70-80 graden ligt hoogstwaarschijnlijk aan het thermostaathuis zelf. Ik had dit ook en met vervangen van de thermostaat was dit niet opgelost. Als er vervorming in het huis zit dan sluit de thermostaat niet goed en kan er water ontsnappen richting radiateur met en lagere temperatuur als gevolg. Probleem met het pas aanspringen van de fan bij 110 graden. De thermoschakelaar in de radiateur heeft 2 standen. Een langzame en een snelle. Als de fan bij 110 graden inslaat dan zal er iets zijn met de lage stand. Controleer ff de zekering van de fan, rode steekzekering 16 amp. De vierde van links onderste rij als ik me niet vergis en overtuig je daar van een goed contact, ff draaien met de zekering. (vertel zo waarvoor dat goed is). De stekker op de thermoschakelaar heeft 3 draden. de rodebruine is de accu plus, de roodwitte en de roodzwarte zijn de standen. Wanneer je dus de accuplus met een van de draden doorverbind (wel op contact zetten) dan moet de fan beide keren gaan draaien afhankelijk van welke draad je doorverbind de lage of de hoge snelheid. Wanneer alleen de roodzwarte kabel de fan laat draaien dan is dus de langzame stand (roodwitte) defect en ligt het aan de voorschakelweerstand in de fan zelf en zal de fan dus moeten vervangen worden. Maar ff waarom je de zekering moet checken, ik had dus ook een probleem dat de fan niet aansprong en kwam erachter tijdens het afstellen van de motor, bij lange stationairloop sprong de fan maar niet aan. Met doorverbinden lukte het de fan aan draaien te krijgen. Thermoschakelaar vervangen en vol goede moed warm laten draaien, sprong de fan weer niet aan!!! Staande voor een raadsel dat bij doorverbinden wel gewoon deed. Maar na grondig zoeken bleek een gecorrodeerd zekering contact het euvel te zijn. Dus veel werk voor niks. Beginnen bij de basis gaat hier dus zeker op. Hopelijk heb je er wat aan. |
All times are GMT +1. The time now is 07:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.