Snelle 1.3?
Hey,
Ik ben van plan om een golfje II 1.3 aan te gaan schaffen. Maar nou wil ik natuurlijk wel dat het een beetje snel loopt. Nou heb ik al flink wat gelezen over Motorfietscarbs op een 1.3 en dit wil ik ook gaan doen. Maar welk blok is een goede basis om het meeste kracht uit het blok te halen? Ik las dat GK blokken het snelste zijn maar dat je er dan beter een andere cilinderkop op kunt zetten? En stel dat ik dat allemaal aanschaf past zo een GK blok zomaar in een GolfII 1.3? Alvast bedankt voor jullie hulp! |
Tja, als je de auto nog aan moet schaffen zou ik direct een zwaardere motoruitvoering kopen.
Golfjes 2 met 1.6 en 1.8 zijn namelijk ook genoeg te vinden en hebben standaard al de pk's die jij uiteindelijk pas hebt na veel geld, tijd en moeite. Motorcarbs op een 1.3 met bewerkte kop etc is allemaal wel leuk, maar zou dat eerder in een polo doen (daar kun je ook geen 1.8 in kwijt namelijk en dan is het dus wel aantrekkelijk om te gaan tunen) |
Quote:
de redenatie is een beetje zoek. je wil een 1300 aanschaffen maar hij moet ook een beetje snel zijn? ik heb vroeger jarenlang een 1300 gehad daar heb ik mijn eerste duizenden kilometers mee gereden totdat ie dacht dat ie een Australier was en op zn dak verder wilde. koop dan geen 1300 maar een 1800 of een 2 liter die zijn snel hoef je niets aan te doen en je hebt dezelfde auto. |
Hey,
Ja daarin hebben jullie beide gelijk. Maar voor zover ik weet kost een 1.6/1.8 meer in de verzekering? En wat is nou de lol aan een auto waar je verder niks aan veranderd of uniek maakt? Tuurlijk pas je het uiterlijk aan maar voor mij is wat je onder de motorkap hebt gedaan belangrijker! En of dat nou op een 1.3 is of een 1.8 dan vind het ik het leuker als een 1.3 leuk optrekt en niemand dat verwacht. Volgens mij is er voor de 1.3 ook veel meer en goedkoper en makkelijker te krijgen? |
De motorvariant maakt voor de verzekering niet veel uit, zolang je niet voor 'n gti-tje gaat ofzo. Een 1.8i monopoint zit op 90pk, en komt echt goed van de plek.
En carbs kun je overal wel opzetten naderhand. ;) |
Quote:
ah! there comes the monkey out of the sleeve! ik kan me de tijd nog herinneren dat ik in mn 1300 de eerste Seat Leon TDI's er uit reed omdat ze gewoonweg niet konden sturen. weet je wat je dan net zo goed kan doen: koop een 1800 of een 2liter en plak er een 1300 type plaatje op. dan weet je dat de remmetjes goed zijn voor het motortje wat er in ligt en de rest er ook op afgestemd is. |
Quote:
Oke nou dat wist ik niet. Maar carbs op een injectie is vgm niet zo gemakkelijk? Quote:
Sorry maar een 1300 plaatje erop plakken dat is bijna net zo erg als een 2.0 plaatje op een 1.3 plakken..(dat vind ik tenminste:P) Dat van die remmen enz heb je wel gelijk in. Maar stel ik pak een 1.6 bestaan deze ook met in en uitlaat niet aan 1 kant(x-flow geloof ik?) Ik wil gewoon niet naar de 1.8 gaan voor mijn gevoel zijn die auto's ook gewoon meer afgeragd enz. Dat leek me ook zo mooi aan een 1.3 omdat volgens mij de meeste jongens meteen voor een 1.6/1.8/gti gaan? |
De 1.3 is veel te vinden en lekker cheap, ideaal dus voor jongeren met niet al te veel cash om aan onderhoud en dergelijke te besteden. En dat is meestal de groep die niet al te goed met de auto om gaat. Niet altijd de beste keus dus.
Carbs op 'n injectie is geen probleem. De injectie vervalt toch dan. ;) For what it's worth, mijn 1.3 heb ik opgeblazen, de 1.8i bleef het perfect doen, een van de fijnste motoren (op de 16v na) die ik gereden heb. De 1.6 is leuk, maar de carb geeft telkens problemen en naar mijn mening zuipt ie teveel en presteert ie te weinig. Wil je laag verbruik met goede power, zou ik voor de 1.8i RP motor gaan. |
waar je dan eventueel weer een cross-flow kop op kan schroeven met carbs......
|
is dit de vraag van hem? hij vraag toch niet moet ik een 1.3/1.6/1.8/2.0 nemen? hij vraag toch iets over een 1.3??
of lees ik het nu zo verschrikkelijk scheef?? ik rij zelf ook een 1.3 maar daar is een grotere cabrateur opgezet ofzo als k het goed heb... maar hijs toch behoorlijk fel hoor voor een 1.3 gr |
Quote:
D'r is zoiets als domweg antwoord geven op 'n vraag, en d'r is iets als meedenken. ;) |
Quote:
Snap ik jullie hebben me ook wel aan het denken gezet. Maar ik zou toch graag allebij weten zodat ik het wat beter kan overwegen. Uiteindelijk zal het of aan de kosten liggen van het ''tunen'' van het 1.3 blok en aan of ik eerder een goede 1.3 of een 1.8 tegenkom. Alvast bedankt voor de tips en het waarschuwen/meedenken :D |
Een 1.3 is leuk als je net je rijbewijs hebt en nog niet echt gewend bent aan auto's met meer vermogen.
Ik vond een 1.3 eerst ook prima, maar als ik in de 1.6 met 5-bak rijd (pa's vervoer naar t werk) dan rijdt dat al gewoon stukken rustiger. Rotondes die je vlot in zn 3 kan pakken, rust bij 120 etc. Ik raad je aan voor een 1.8 te kiezen, of je moet geluk hebben met de pierburg vd 1.6 (gaat bij pa nog steeds goed) |
Kijk anders hier effe:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40792 en hier: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66904 en hier: http://www.volksforum.com/forum/sho...90&page=1&pp=20 |
Gebruik eens even het zoek knopje, is heel vaak gevraagd, heel vaak beantwoord.
Wat kleine aanpassingen en een 400-500euro lichter zit je met je 1300 al snel op een 75-80pk :thumbup: |
Quote:
ik ben het gewoon met chris enzo eens! als je een 1.8i pakt heb je al meteen 90pk en hoef je er geen 400-500 euro in te steken. en dit kun je dan later alsnog doen als je iets aparts wilt. want een 8V 1.8 opfokken blijft alsnog best apart omdat de meeste die voor snelheid gaan toch voor een 16v kiezen. en qua verzekering zal het niet veel maken. ohja en bij de meeste 1300tjes ben je sowieso een paar honderd euro lichter om er een fatsoenlijke 5 bak onder te krijgen. |
Wees verstandig, en koop tenminste een 1600. Liefst een 1800. Met name omdat de remmen en de versnellingsbak dan ook gelijk goed zijn. Bespaard je een hoop ellende, en een ontmoeting met een boom.
|
Quote:
Scheelt maarliefst 8euro per maand aan verzekering en mrb :D Quote:
Versnellingsbak is niet slecht en boom-ontmoetingen ligt helemaal aan jezelf ;) Maar ik kan wel blijven vertellen dat een 1300 gewoon lekker rijd (een goed onderhouden NZ) en heel erg zuinig is maar dat heeft hier toch 0,0 zin omdat de cilinderinhoud te klein is :shake: |
Hey,
Als ik hem op mijn naam verzeker scheelt het me 20 euro in de maand of ik 1.8 of 1.3 neem. Dat is als ik hem ff snel in een vergelijker gooi. Maar ik snap wel dat ik met een 1.8 sneller klaar ben en dat alles ervoor gemaakt is. Maar ik zou alsnog willen weten dat stel ik ga een 1.3 opbouwen welke onderdelen moet ik mee beginnen voor een goede basis? Klopt het van een GK onderblok met andere kop? En welke kop? En volgens mij zie ik wel vaker 1.3 met een 5 bak? |
Je kunt verschillende blokken als basis nemen. De meest voorkomende 1300 blokken in een mk2 zijn ee nz ( injectie ) en de mh ( carburateur ) de mh heeft een voordeel omdat je de ontsteking niet hoeft aan te passen bij ombouw naar motor carbs.
Wat je gaat doen als je serieus vermogen uit je 1.3 wilt halen, is dus het complete blok aanpakken: - kop bewerking (250 euro bij serge van het forum hier ) - snelle nokkenas ( inclusief verstelbaar tandwiel tussen de 3 en 400 euro ) - Carbs + spruitstuk ( 3 a 400 euro ) - Brandstof pompje ( paar tientjes ?) - spaghettie spruitstuk + andere uitlaat ( rond de 600 euro ) - 5 bakje ( 200 euro, als je ze kunt vinden ) Alles bij elkaar dus een bal geld, en dan moet het zaakje nog afgesteld worden. en gemonteerd worden. |
All times are GMT +1. The time now is 16:52. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.